
পাঠ – ১০: প্ৰত্যাহ্বান
পৃষ্ঠা ৮১: ক – পাঠভিত্তিক ক্রিয়া
১। পাঠটোৰ তিনিওটা খণ্ড মনোযোগেৰে পঢ়া আৰু তলৰ প্ৰশ্নবিলাকৰ উত্তৰ দিয়া।
(ক) সৰুকালত প্রিন্সি গগৈয়ে ওচৰ-চুবুৰীয়া আৰু সমাজৰ পৰা কেনে ব্যৱহাৰ পাইছিল?
উত্তৰ: সৰুকালত প্রিন্সি গগৈয়ে কিছুমান লোকৰ পৰা সমমর্মিতাৰে আঁকোৱালি লোৱা ব্যৱহাৰ পাইছিল, আনহাতে আন কিছুমানে তেওঁক অমংগলীয়া বুলি গণ্য কৰিছিল।
(খ) বিদ্যালয়ত নাম ভর্তি কৰোঁতে প্রিন্সি গগৈ কি সমস্যাৰ সন্মুখীন হৈছিল?
উত্তৰ: এখন বিদ্যালয়ে প্রিন্সি গগৈক নামভর্তি কৰিবলৈ দিয়া নাছিল।
(গ) পঢ়া-শুনাৰ লগতে প্রিন্সি গগৈৰ কি কি বিষয়ত ৰাপ আছে?
উত্তৰ: পঢ়া-শুনাৰ লগতে প্রিন্সি গগৈৰ ভৰিৰ আঙুলিৰে ছবি অংকন কৰা আৰু গান গোৱা বিষয়ত ৰাপ আছে।
(ঘ) দুর্ঘটনাত পতিত হোৱাৰ পাছত জুলী বৰুৱাৰ মনত কি ভাব জাগি উঠিছিল?
উত্তৰ: দুৰ্ঘটনাত পতিত হোৱাৰ পাছত জুলী বৰুৱাই প্ৰথমে বৰ অসহায় অনুভৱ কৰিছিল। এক সীমাহীন বিষাদ-বেদনাই তেওঁক আৱৰি ধৰিছিল আৰু নানা চিন্তাই জুমুৰি দিছিল।
(ঙ) সংগ্রামজ্যোতিয়ে ক’ত চিত্রকলাৰ প্ৰাৰম্ভিক শিক্ষা লাভ কৰিছিল?
উত্তৰ: সংগ্রামজ্যোতিয়ে ‘গুৱাহাটীৰ আৰ্টিষ্ট গীল্ড’ত চাৰুকলাৰ পাঁচবছৰীয়া ডিপ্লোমা লাভ কৰিছিল।
(চ) সংগ্রামজ্যোতি কি বিষয়ত পাৰদৰ্শী?
উত্তৰ: সংগ্রামজ্যোতি চিত্ৰকলা (বলিৰ চিত্রাংকন)ত পাৰদৰ্শী; তেওঁ তুলিকাৰ জাদুৱে বিষয়বোৰ জীৱন্ত কৰি তুলিব পাৰে।
(ছ) ‘আপোনাৰ দৰে মোৰো দুখন হাত আছিল’ কবিতাটি কোনে ৰচনা কৰিছিল?
উত্তৰ: ‘আপোনাৰ দৰে মোৰো দুখন হাত আছিল’ কবিতাটি জুলী বৰুৱাই ৰচনা কৰিছিল।
—
২। উত্তৰ লিখা।
(ক) কোনখন বিদ্যালয়ে প্রিন্সি গগৈক আঁকোৱালি লৈছিল?
উত্তৰ: সোণাৰীৰ ‘ৰজাঢাপ প্ৰাথমিক বিদ্যালয়’ৰ কৰ্তৃপক্ষই প্রিন্সি গগৈক আঁকোৱালি লৈছিল।
(খ) ‘এজোপা বৰগছ হৈ ছাঁ দিব বিচাৰোঁ’। ইয়াত জুলি বৰুৱাই কাক আৰু কিয় ছাঁ দিব বিচাৰিছে?
উত্তৰ: জুলি বৰুৱাই অনাদৰ-অৱহেলাৰ মাজত জীয়াই থকা দিব্যাংগসকলক ছাঁ (আধাৰ, সহায়কতা) দিয়াৰ কথা ভাবিছে—তেওঁ লোকসকলক খাদ্য, বস্ৰ আৰু আশ্ৰয় নিশ্চিত কৰি তেওঁলোকৰ সম্ভাৱনাক বিকাশিত কৰাব বিচাৰে।
—
৩। সংগ্রামজ্যোতিয়ে বৰ্ণময় আৰু প্ৰাণৱন্ত ৰূপত চিত্র অংকন কৰি নিজে কেনেকৈ সফলতা অৰ্জন কৰিলে সেই বিষয়ে লিখা।
(উত্তৰ)
মূকবধিৰ যুৱক সংগ্রামজ্যোতিয়ে গুৱাহাটীৰ আৰ্টিষ্ট গীল্ডৰ পৰা চাৰুকলা-ডিপ্লোমা লাভ কৰি কলাৰ প্ৰশিক্ষণ গ্ৰহণ কৰিছিল। তেওঁ বিভিন্ন চিত্রাংকন প্ৰতিযোগিতাত অংশগ্ৰহণ কৰি সৰ্বভাৰতীয় স্তৰত বঁটা লাভ কৰিলে; পঞ্চম ভাৰতীয় কলা প্ৰতিযোগিতাত বিশেষ স্বীকৃতি পালে আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰদৰ্শনত তেওঁৰ শিল্পকৃতিয়ে গৌৰৱ অৰ্জন কৰিছিল। তেওঁৰ দৃঢ় মনোবল, নিখুঁত অনুশীলন আৰু শিল্পৰ প্ৰতি গভীৰ আত্মবিশ্বাসেই তেখেতক সফলতা দিছিল।
—
পৃষ্ঠা ৮২: খ – ভাষা অধ্যয়ন (ব্যাৱহাৰিক ব্যাকৰণ)
৪। বিপৰীতার্থক শব্দ লিখা।
এন্ধাৰ – পোহৰ
সফল – বিফল
স্বাভাৱিক – অস্বাভাৱিক
জাগ্ৰত – সুপ্ত
অমংগল – মংগল
সক্ষম – অক্ষম
আনুষ্ঠানিক – অনানুষ্ঠানিক
৫। যুৰীয়া শব্দবোৰ পাঠৰ পৰা বিচাৰি লিখা।
উত্তৰ: বাধা-বিবাদ, বাধা-বিঘিনি, ধোঁৱা-কোঁৱা, অনাদৰ-অৱহেলা, অন্ন-বস্ত্ৰ, লেখা-মেলা, তথ্য-জনসংযোগ।
৬। বাক্য ৰচনা কৰা।
আনুষ্ঠানিক: তেওঁক কালি আনুষ্ঠানিকভাৱে বিদায় সম্ভাষণ জনোৱা হ’ল।
গতিপথ: জীৱনৰ গতিপথত নানা বাধা-বিঘিনি থাকিবই।
প্ৰচেষ্টা: তেওঁৰ প্ৰচেষ্টা দেখি আমি সকলোৱে তেওঁক শলাগিছোঁ।
যন্ত্ৰণা: দুৰ্ঘটনাটোৰ যন্ত্ৰণা তেওঁ এতিয়াও পাহৰিব পৰা নাই।
কৰ্তব্য: পিতৃ-মাতৃক চোৱা-চিতা কৰা আমাৰ কৰ্তব্য।
প্ৰশংসা: সংগ্রামজ্যোতিয়ে তেওঁৰ কামৰ বাবে ভূয়সী প্ৰশংসা অৰ্জন কৰিছে।
—
পৃষ্ঠা ৮২: গ – জ্ঞান সম্প্ৰসাৰণ
৭। আত্মবিশ্বাসে যে মানুহক জীয়াই থকাৰ প্ৰেৰণা দিয়ে সেই কথা পাঠৰ সহায়ত বুজাই লিখা।
উত্তৰ: আত্মবিশ্বাসে মানুহক জীয়াই থকাৰ প্ৰেৰণা দিয়ে—এই পাঠত প্ৰিন্সি গগৈ, জুলী বৰুৱা আৰু সংগ্রামজ্যোতিয়ে আপোন-আপোন জীৱনসংগ্ৰামে এই কথাটো প্ৰতিপন্ন কৰিছে। আত্মবিশ্বাসৰ দ্বাৰাই প্ৰিন্সিয়ে ভৰিৰে লিখিবলৈ শিকি এগৰাকী স্বাভাৱিক জীৱিকা নিৰ্মাণ কৰিছে; জুলীয়ে দুৰ্ঘটনা অনুজ্ঞাই আগলৈ আগবাঢ়ি অন্য দিব্যাংগসকলৰ সহায়ৰ সপোন দেখা আৰম্ভ কৰিছিল; আৰু সংগ্রামজ্যোতিয়ে কলাৰ প্ৰতি আত্মবিশ্বাসে ৰাষ্ট্ৰীয়-আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় পৰ্যায়ত স্বীকৃতি লাভ কৰিছে। এই সকলো উদাহৰণে দেখুৱাইছে—আত্মবিশ্বাসে বাধা-প্ৰত্যাহ্বানসমূহ মোকাবিলা কৰিবলৈ শক্তি যোগায়।
—
পৃষ্ঠা ৮৩: গ – জ্ঞান সম্প্ৰসাৰণ (অৱশিষ্ট)
৮। বিশেষভাৱে সক্ষম বা দিব্যাংগসকলৰ প্ৰতি থকা অৱহেলাৰ মনোভাব আঁতৰ কৰিবলৈ তুমি কি কি কৰিবা লিখা।
উত্তৰ: মই প্ৰথমে ব্যক্তিগতভাৱে তেওঁলোকক সহানুভূতি বা দয়া-অধিক নুবুজাই—সকলোকে সমতাৰ দৃষ্টিতে ল’ম; তেওঁলোকৰ সক্ষমতা, প্ৰয়োজন আৰু অধিকাৰ বুজাই আনৰ মনোভাব সলনি কৰিব চেষ্টা কৰিম; বিদ্যালয় আৰু সমাজত অন্তৰ্ভুক্তিমূলক ব্যৱস্থা (প্ৰবেশ-সহায়ক ব্যৱস্থা, বিশেষ প্ৰশিক্ষণ, সহায়ক উপকৰণ) প্রচলনলৈ প্ৰচাৰ কৰিম; আৰু তেওঁলোকৰ সফলতা-গল্প সমাজত জনাই সঠিক দৃষ্টিভংগী গঢ়াৰ প্ৰচেষ্টা কৰিম।
—
পৃষ্ঠা ৮৩: ঘ – প্ৰকল্প
৯। ধৰা, তোমাৰ বিদ্যালয়ত ছাত্ৰ এজনে ৰাষ্ট্ৰীয় পর্যায়ত সংগীত প্রতিযোগিতাত পুৰস্কৃত হৈছে। তেওঁৰ এই সফলতাৰ কথা জানিবলৈ তুমি তেওঁৰ সাক্ষাৎকাৰ কেনেকৈ ল’বা তাৰে এটা আৰ্হি প্ৰস্তুত কৰা।
(উত্তৰ — সাক্ষাৎকাৰৰ আৰ্হি)
মই (প্ৰশ্নকৰ্তা): নমস্কাৰ, ৰাহুল। ৰাষ্ট্ৰীয় পৰ্যায়ত সংগীত প্রতিযোগিতাত পুৰস্কৃত হোৱাৰ বাবে তোমালৈ আমাৰ বিদ্যালয়ৰ ফালৰ পৰা আন্তৰিক অভিনন্দন।
ৰাহুল (সাক্ষাৎকাৰদাতা): নমস্কাৰ। ধন্যবাদ।
মই: প্ৰথমে কোৱাচোন, এই বঁটা লাভ কৰি তোমাৰ কেনেকুৱা অনুভৱ?
ৰাহুল: …
মই: তুমি সংগীত অনুশীলন কেতিয়াৰ পৰা আৰম্ভ কৰিছিলা? কেনেকুৱা অনুপ্ৰেৰণা পাইলা?
ৰাহুল: …
মই: পঢ়াশুনা আৰু সংগীত দুয়োকে সুষ্ঠুভাৱে সামৰি ল’বলৈ তুমি কেনেকৈ সময় বণ্টন কৰি আহিলা?
ৰাহুল: …
মই: ভবিষ্যততে সংগীতক লৈ তোমাৰ লক্ষ্য কি?
ৰাহুল: …
মই: আমাৰ বিদ্যালয়ৰ আন ছাত্ৰ-ছাত্ৰীক তুমি কি উপদেশ দিবা?
ৰাহুল: …
মই: তোমাৰ মূল্যবান সময় দিয়াৰ বাবে ধন্যবাদ; তোমাৰ আগলৈৰ জীৱন উজ্জ্বল হওক।
১০। শিক্ষা-দীক্ষা, খেলা-ধূলা, সৃষ্টিশীল সাহিত্য, ছবি আঁকা আদিত পাৰদৰ্শিতা দেখুওৱা দিব্যাংগ লোকৰ তথ্য সংগ্ৰহ কৰি শ্ৰেণীকোঠাত পঢ়ি শুনোৱা।
(টোকা: এইটো এটা প্ৰকল্পমূলক কাম — তুমি শ্ৰেণীৰ সৈতে তালিকা আৰু উপস্থাপনা প্ৰস্তুত কৰিব পাৰা।)
—
আপোনাৰ অনুৰোধ অনুসৰি প্ৰশ্নবোৰ বোল্ড + ইটালিক কৰি হাইলাইট কৰি উত্তৰসমূহ সংযুক্ত কৰি দিয়া হ’ল। আনুষংগিক কিবা বদল/অধিক যোগ কৰিব লাগিলে কৈ দিয়ক।
