কলাগুৰু বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা’, Class -4, MIL Chapter 3

কলাগুৰু বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা’, Class -4, MIL Chapter 3, Assamese Medium 

Next Chapter 

পৃষ্ঠা ২২

এই পৃষ্ঠাত পাঠটোৰ মূল বিষয়বস্তু বৰ্ণনা কৰা হৈছে। ইয়াত কোনো প্ৰশ্ন বা ক্ৰিয়া-কলাপ নাই।

পৃষ্ঠা ২৩

ক – পাঠভিত্তিক ক্রিয়া

প্ৰশ্ন: পাঠটো স্পষ্ট আৰু শুদ্ধ উচ্চাৰণেৰে পঢ়া আৰু তলৰ প্ৰশ্নসমূহৰ উত্তৰ দিয়া।

* (ক) ‘বিলতে হালিছে ধুনীয়া পদুমী’… গীতটি কোনে ৰচনা কৰিছিল?

উত্তৰ: ‘বিলতে হালিছে ধুনীয়া পদুমী’… গীতটি বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই ৰচনা কৰিছিল।

* (খ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই স্কুলীয়া শিক্ষাৰ লগে লগে কি শিক্ষা লৈছিল?

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই স্কুলীয়া শিক্ষাৰ লগে লগে সংগীতৰ শিক্ষাও আৰম্ভ কৰিছিল।

পৃষ্ঠা ২৪

* (গ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই কোন বিদেশিনীৰ নৃত্য দেখি অনুপ্রাণিত হৈছিল?

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই ৰাছিয়াৰ বিশ্ববিখ্যাত নৃত্য পটিয়সী আনা পাভলোভাৰ নৃত্য দেখি বিশেষভাৱে অনুপ্রাণিত হৈছিল।

* (ঘ) কি কি বাদ্য-যন্ত্ৰৰ বিষয়ে বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই বিজ্ঞানসন্মত চর্চা কৰিছিল?

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই অসমৰ বিভিন্ন বাদ্য-যন্ত্ৰ যেনে- ঢোল, খোল, তাল, পেঁপা, টকা, কালি, টোকাৰী আদিৰ বিষয়ে বিজ্ঞানসন্মত অধ্যয়ন (চৰ্চা) কৰিছিল।

* (ঙ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই আঁকা উল্লেখযোগ্য ছবি কেইখন কি কি?

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই অঁকা উল্লেখযোগ্য ছবি কেইখন হ’ল শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ চিত্ৰ আৰু ‘বাঁহী’ আলোচনীৰ বেটু-পাতৰ বাবে অঁকা সাতখলপীয়া সিংহাসনৰ ছবি।

* (চ) বিষ্ণুপ্রসাদ ৰাভাৰ মৃত্যুৰ দিনটো কি দিৱস হিচাপে পালন কৰা হয়?

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্রসাদ ৰাভাৰ মৃত্যুৰ দিনটো (২০ জুন) ‘বিষ্ণুৰাভা দিৱস’ হিচাপে পালন কৰা হয়।

* (ছ) তেজপুৰত থকা সাংস্কৃতিক মঞ্চখনৰ নাম কি?

উত্তৰ: তেজপুৰত থকা সাংস্কৃতিক মঞ্চখনৰ নাম হ’ল বাণ থিয়েটাৰ।

প্ৰশ্ন: শব্দবোৰৰ অৰ্থ শব্দ সম্ভাৰৰ পৰা বিচাৰি লিখা।

([টোকা: এই পাঠত ‘শব্দ সম্ভাৰ’ দিয়া হোৱা নাই, সেয়েহে শব্দৰ অৰ্থবোৰ সাধাৰণভাৱে দিয়া হ’ল।)

* সংস্কৃতি – চাল-চলন, ৰীতি-নীতি, কলা আদি।

* প্রতিভাসম্পন্ন – অনেক গুণ থকা লোক।

* অনুপ্রাণিত – উৎসাহিত হোৱা।

* সুনিপুণ – যিকোনো কামত অতি পাৰ্গত।

* সুদক্ষ – কোনো কামত খুব পাকৈত।

* ৰচক – যি ৰচনা কৰে, যেনে- গীতিকাৰ, লেখক।

* তীক্ষ্ণ – চোকা (যেনে- তীক্ষ্ণ বুদ্ধি)।

* ভূয়সী – অতিশয়, প্ৰচুৰ (যেনে- ভূয়সী প্ৰশংসা)।

প্ৰশ্ন: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই নচা ৩টা নৃত্যৰ নাম?

উত্তৰ: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই নচা ৩টা নৃত্যৰ নাম হ’ল- শিৱৰ তাণ্ডৱ নৃত্য, ওজা-পালি নৃত্য, আৰু কালীয় দমন নৃত্য।

প্ৰশ্ন: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ নৃত্য দেখি মুগ্ধ হোৱা উপাচাৰ্যজনৰ নাম কি?

উত্তৰ: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ নৃত্য দেখি মুগ্ধ হোৱা উপাচাৰ্যজনৰ নাম হ’ল দার্শনিক পণ্ডিত সৰ্বপল্লী ৰাধাকৃষ্ণণ।

প্ৰশ্ন: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাক গীত, বাদ্য আৰু নৃত্য শিকোৱা গুৰুৰ নাম?

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাক গীত, বাদ্য আৰু নৃত্য শিকোৱা গুৰুসকলৰ নাম হ’ল- ওস্তাদ মোতী মিঞা, কালাচাঁদ আৰু গহৰজান বিবি।

পৃষ্ঠা ২৫

খ – ভাষা অধ্যয়ন (ব্যাৱহাৰিক ব্যাকৰণ)

প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰ ভাঙি পড়োঁ আৰু লিখোঁ আহা।

* উষ্ণ – ষ্ণ = ষ + ণ (যেনে- বিষ্ণু, বৈষ্ণৱ, সহিষ্ণু)

* শ্ব = শ + ৱ (যেনে- অশ্ব, নশ্বৰ, নৰেশ্বৰ)

* ণ্ড = ণ + ড (যেনে- লণ্ডন, খণ্ডন, মুণ্ডন)

* ল্প = ল + প (যেনে- গল্প, অল্প, শিল্প, শিল্পী)

* স্কৃ = স + ক + ঋ (যেনে- সংস্কৃতি, সংস্কৃত)

প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰ গঠন কৰোঁ আহা।

* ষ + ণ = ষ্ণ

* শ + ৱ = শ্ব

* ণ + ড = ণ্ড

* ল + প = ল্প

* স + ক + ঋ = স্কৃ

পৃষ্ঠা ২৬

প্ৰশ্ন: শব্দ গঠন কৰোঁ আহা।

* নিপুণ – সুনিপুণ

* চৰিত্ৰ – সুচৰিত্ৰ

* দিন – সুদিন

* নাম – সুনাম

* দক্ষ – সুদক্ষ

* গায়ক – সুগায়ক

প্ৰশ্ন: পাঠৰ পৰা বিচাৰি উলিয়াই লিখা।

* (ক) মানুহৰ নাম, যেনে – বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা, গোপাল ৰাভা, গেঠি ৰাভা, মোতী মিঞা, কালাচাঁদ, গহৰজান বিবি, আনা পাভলোভা, সৰ্বপল্লী ৰাধাকৃষ্ণণ, প্রেমচান্দ।

* (খ) ঠাইৰ নাম, যেনে – বংগ, ঢাকা, তেজপুৰ, কোচবিহাৰ, কলকাতা, কাশী।

* (গ) অনুষ্ঠানৰ নাম, যেনে – বাণ থিয়েটাৰ, কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়।

* (ঘ) ভাষাৰ নাম, যেনে – অসমীয়া, বাংলা, হিন্দী, ইংৰাজী, ৰাভা, বড়ো।

* (ঙ) বাদ্য-যন্ত্ৰৰ নাম, যেনে – ঢোল, খোল, তাল, পেঁপা, টকা, কালি, টোকাৰী।

* (চ) কৰ্ম বা বৃত্তিৰ নাম, যেনে – গীতিকাৰ, নৃত্য-শিল্পী, বাদ্য-শিল্পী, নাট্যকাৰ, সুদক্ষ অভিনেতা, গল্পকাৰ, খেলুৱৈ, নিবন্ধকাৰ, সুগায়ক, সুৰকাৰ।

পৃষ্ঠা ২৭

প্ৰশ্ন: তলৰ বাক্যবোৰত থকা বিশেষ্য পদৰ তলত আঁচ টানি দেখুওৱা।

* (ক) মুকুট ডিব্ৰুগড়লৈ যাব।

* (খ) সৰলতাৰ বাবে গৌতম সকলোৰে প্রিয় পাত্র।

* (গ) ৰমেন বৰ চঞ্চল।

* (ঘ) গাইগৰুৱে গাখীৰ দিয়ে।

* (ঙ) শৰৎ কালত শেৱালি ফুলে।

গ- জ্ঞান সম্প্ৰসাৰণ

প্ৰশ্ন: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ দৰে কলা-সংস্কৃতিৰ সাধনা কৰা কেইগৰাকীমান ব্যক্তিৰ নাম লিখা।

উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ দৰে কলা-সংস্কৃতিৰ সাধনা কৰা কেইগৰাকীমান ব্যক্তি হ’ল- জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা, পাৰ্বতিপ্ৰসাদ বৰুৱা, ফণী শৰ্মা, ৰুদ্ৰ বৰুৱা, ভূপেন হাজৰিকা আদি।

পৃষ্ঠা ২৮

প্ৰশ্ন: শব্দ গঠন কৰোঁ আহা।

* গীত – গীতিকাৰ

* নাটক – নাট্যকাৰ

* সুৰ – সুৰকাৰ

* প্রবন্ধ – প্ৰবন্ধকাৰ

* নিবন্ধ – নিবন্ধকাৰ

পৃষ্ঠা ২৯

প্ৰশ্ন: কাক কি নামেৰে জনা যায় আঁচ টানি মিলোৱা।

* (ক) পাৰ্বতিপ্ৰসাদ বৰুৱা – গীতিকবি

* (খ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা – কলাগুৰু

* (গ) জ্যোতিপ্রসাদ আগৰৱালা – ৰূপকোঁৱৰ

* (ঘ) ফণী শৰ্মা – নট সূর্য

* (ঙ) ৰুদ্ৰ বৰুৱা – লুইত কোঁৱৰ

প্ৰশ্ন: কোনে ৰচনা কৰিছিল?

* (ক) বৰগীত – মহাপুৰুষ শংকৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে।

* (খ) বিষ্ণু ৰাভা সংগীত – কলাগুৰু বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই।

* (গ) জ্যোতি সংগীত – ৰূপকোঁৱৰ জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাই।

* (ঘ) ৰবীন্দ্ৰ সংগীত – কবিগুৰু ৰবীন্দ্ৰনাথ ঠাকুৰে।

পৃষ্ঠা ৩০

ঘ – প্রকল্প

* প্ৰকল্প: শিক্ষক বা স্থানীয় সমল ব্যক্তিৰ পৰা শিকি শ্রেণীকোঠাত বা বিদ্যালয়ত পতা অনুষ্ঠানত তলৰ কবিতা আৰু নৃত্য-গীতসমূহ পৰিৱেশন কৰা-

* (ক) বিষ্ণু ৰাভা সংগীত

* (খ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই ৰচনা কৰা কবিতাৰ আবৃত্তি

* (গ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ সংগীতৰ নৃত্য-ৰূপ

* প্ৰকল্প: তলৰ ছবিকেইখন চাই আঁকা। (ইয়াত ঢোল আৰু খোলৰ ছবি অঁকাৰ কথা কোৱা হৈছে)।

* প্ৰকল্প: তোমালোকৰ নিজ নিজ এলেকাত ব্যৱহাৰ কৰা বাদ্য-যন্ত্ৰৰ ছবি সংগ্ৰহ কৰি এখন বাদ্য-যন্ত্ৰৰ তালিকা প্রস্তুত কৰা।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *