‘কলাগুৰু বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা’, Class -4, MIL Chapter 3, Assamese Medium

পৃষ্ঠা ২২
এই পৃষ্ঠাত পাঠটোৰ মূল বিষয়বস্তু বৰ্ণনা কৰা হৈছে। ইয়াত কোনো প্ৰশ্ন বা ক্ৰিয়া-কলাপ নাই।
পৃষ্ঠা ২৩
ক – পাঠভিত্তিক ক্রিয়া
প্ৰশ্ন: পাঠটো স্পষ্ট আৰু শুদ্ধ উচ্চাৰণেৰে পঢ়া আৰু তলৰ প্ৰশ্নসমূহৰ উত্তৰ দিয়া।
* (ক) ‘বিলতে হালিছে ধুনীয়া পদুমী’… গীতটি কোনে ৰচনা কৰিছিল?
উত্তৰ: ‘বিলতে হালিছে ধুনীয়া পদুমী’… গীতটি বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই ৰচনা কৰিছিল।
* (খ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই স্কুলীয়া শিক্ষাৰ লগে লগে কি শিক্ষা লৈছিল?
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই স্কুলীয়া শিক্ষাৰ লগে লগে সংগীতৰ শিক্ষাও আৰম্ভ কৰিছিল।
পৃষ্ঠা ২৪
* (গ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই কোন বিদেশিনীৰ নৃত্য দেখি অনুপ্রাণিত হৈছিল?
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই ৰাছিয়াৰ বিশ্ববিখ্যাত নৃত্য পটিয়সী আনা পাভলোভাৰ নৃত্য দেখি বিশেষভাৱে অনুপ্রাণিত হৈছিল।
* (ঘ) কি কি বাদ্য-যন্ত্ৰৰ বিষয়ে বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই বিজ্ঞানসন্মত চর্চা কৰিছিল?
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই অসমৰ বিভিন্ন বাদ্য-যন্ত্ৰ যেনে- ঢোল, খোল, তাল, পেঁপা, টকা, কালি, টোকাৰী আদিৰ বিষয়ে বিজ্ঞানসন্মত অধ্যয়ন (চৰ্চা) কৰিছিল।
* (ঙ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই আঁকা উল্লেখযোগ্য ছবি কেইখন কি কি?
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই অঁকা উল্লেখযোগ্য ছবি কেইখন হ’ল শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ চিত্ৰ আৰু ‘বাঁহী’ আলোচনীৰ বেটু-পাতৰ বাবে অঁকা সাতখলপীয়া সিংহাসনৰ ছবি।
* (চ) বিষ্ণুপ্রসাদ ৰাভাৰ মৃত্যুৰ দিনটো কি দিৱস হিচাপে পালন কৰা হয়?
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্রসাদ ৰাভাৰ মৃত্যুৰ দিনটো (২০ জুন) ‘বিষ্ণুৰাভা দিৱস’ হিচাপে পালন কৰা হয়।
* (ছ) তেজপুৰত থকা সাংস্কৃতিক মঞ্চখনৰ নাম কি?
উত্তৰ: তেজপুৰত থকা সাংস্কৃতিক মঞ্চখনৰ নাম হ’ল বাণ থিয়েটাৰ।
প্ৰশ্ন: শব্দবোৰৰ অৰ্থ শব্দ সম্ভাৰৰ পৰা বিচাৰি লিখা।
([টোকা: এই পাঠত ‘শব্দ সম্ভাৰ’ দিয়া হোৱা নাই, সেয়েহে শব্দৰ অৰ্থবোৰ সাধাৰণভাৱে দিয়া হ’ল।)
* সংস্কৃতি – চাল-চলন, ৰীতি-নীতি, কলা আদি।
* প্রতিভাসম্পন্ন – অনেক গুণ থকা লোক।
* অনুপ্রাণিত – উৎসাহিত হোৱা।
* সুনিপুণ – যিকোনো কামত অতি পাৰ্গত।
* সুদক্ষ – কোনো কামত খুব পাকৈত।
* ৰচক – যি ৰচনা কৰে, যেনে- গীতিকাৰ, লেখক।
* তীক্ষ্ণ – চোকা (যেনে- তীক্ষ্ণ বুদ্ধি)।
* ভূয়সী – অতিশয়, প্ৰচুৰ (যেনে- ভূয়সী প্ৰশংসা)।
প্ৰশ্ন: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই নচা ৩টা নৃত্যৰ নাম?
উত্তৰ: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই নচা ৩টা নৃত্যৰ নাম হ’ল- শিৱৰ তাণ্ডৱ নৃত্য, ওজা-পালি নৃত্য, আৰু কালীয় দমন নৃত্য।
প্ৰশ্ন: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ নৃত্য দেখি মুগ্ধ হোৱা উপাচাৰ্যজনৰ নাম কি?
উত্তৰ: কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়ত বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ নৃত্য দেখি মুগ্ধ হোৱা উপাচাৰ্যজনৰ নাম হ’ল দার্শনিক পণ্ডিত সৰ্বপল্লী ৰাধাকৃষ্ণণ।
প্ৰশ্ন: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাক গীত, বাদ্য আৰু নৃত্য শিকোৱা গুৰুৰ নাম?
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাক গীত, বাদ্য আৰু নৃত্য শিকোৱা গুৰুসকলৰ নাম হ’ল- ওস্তাদ মোতী মিঞা, কালাচাঁদ আৰু গহৰজান বিবি।
পৃষ্ঠা ২৫
খ – ভাষা অধ্যয়ন (ব্যাৱহাৰিক ব্যাকৰণ)
প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰ ভাঙি পড়োঁ আৰু লিখোঁ আহা।
* উষ্ণ – ষ্ণ = ষ + ণ (যেনে- বিষ্ণু, বৈষ্ণৱ, সহিষ্ণু)
* শ্ব = শ + ৱ (যেনে- অশ্ব, নশ্বৰ, নৰেশ্বৰ)
* ণ্ড = ণ + ড (যেনে- লণ্ডন, খণ্ডন, মুণ্ডন)
* ল্প = ল + প (যেনে- গল্প, অল্প, শিল্প, শিল্পী)
* স্কৃ = স + ক + ঋ (যেনে- সংস্কৃতি, সংস্কৃত)
প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰ গঠন কৰোঁ আহা।
* ষ + ণ = ষ্ণ
* শ + ৱ = শ্ব
* ণ + ড = ণ্ড
* ল + প = ল্প
* স + ক + ঋ = স্কৃ
পৃষ্ঠা ২৬
প্ৰশ্ন: শব্দ গঠন কৰোঁ আহা।
* নিপুণ – সুনিপুণ
* চৰিত্ৰ – সুচৰিত্ৰ
* দিন – সুদিন
* নাম – সুনাম
* দক্ষ – সুদক্ষ
* গায়ক – সুগায়ক
প্ৰশ্ন: পাঠৰ পৰা বিচাৰি উলিয়াই লিখা।
* (ক) মানুহৰ নাম, যেনে – বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা, গোপাল ৰাভা, গেঠি ৰাভা, মোতী মিঞা, কালাচাঁদ, গহৰজান বিবি, আনা পাভলোভা, সৰ্বপল্লী ৰাধাকৃষ্ণণ, প্রেমচান্দ।
* (খ) ঠাইৰ নাম, যেনে – বংগ, ঢাকা, তেজপুৰ, কোচবিহাৰ, কলকাতা, কাশী।
* (গ) অনুষ্ঠানৰ নাম, যেনে – বাণ থিয়েটাৰ, কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়।
* (ঘ) ভাষাৰ নাম, যেনে – অসমীয়া, বাংলা, হিন্দী, ইংৰাজী, ৰাভা, বড়ো।
* (ঙ) বাদ্য-যন্ত্ৰৰ নাম, যেনে – ঢোল, খোল, তাল, পেঁপা, টকা, কালি, টোকাৰী।
* (চ) কৰ্ম বা বৃত্তিৰ নাম, যেনে – গীতিকাৰ, নৃত্য-শিল্পী, বাদ্য-শিল্পী, নাট্যকাৰ, সুদক্ষ অভিনেতা, গল্পকাৰ, খেলুৱৈ, নিবন্ধকাৰ, সুগায়ক, সুৰকাৰ।
পৃষ্ঠা ২৭
প্ৰশ্ন: তলৰ বাক্যবোৰত থকা বিশেষ্য পদৰ তলত আঁচ টানি দেখুওৱা।
* (ক) মুকুট ডিব্ৰুগড়লৈ যাব।
* (খ) সৰলতাৰ বাবে গৌতম সকলোৰে প্রিয় পাত্র।
* (গ) ৰমেন বৰ চঞ্চল।
* (ঘ) গাইগৰুৱে গাখীৰ দিয়ে।
* (ঙ) শৰৎ কালত শেৱালি ফুলে।
গ- জ্ঞান সম্প্ৰসাৰণ
প্ৰশ্ন: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ দৰে কলা-সংস্কৃতিৰ সাধনা কৰা কেইগৰাকীমান ব্যক্তিৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ দৰে কলা-সংস্কৃতিৰ সাধনা কৰা কেইগৰাকীমান ব্যক্তি হ’ল- জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা, পাৰ্বতিপ্ৰসাদ বৰুৱা, ফণী শৰ্মা, ৰুদ্ৰ বৰুৱা, ভূপেন হাজৰিকা আদি।
পৃষ্ঠা ২৮
প্ৰশ্ন: শব্দ গঠন কৰোঁ আহা।
* গীত – গীতিকাৰ
* নাটক – নাট্যকাৰ
* সুৰ – সুৰকাৰ
* প্রবন্ধ – প্ৰবন্ধকাৰ
* নিবন্ধ – নিবন্ধকাৰ
পৃষ্ঠা ২৯
প্ৰশ্ন: কাক কি নামেৰে জনা যায় আঁচ টানি মিলোৱা।
* (ক) পাৰ্বতিপ্ৰসাদ বৰুৱা – গীতিকবি
* (খ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা – কলাগুৰু
* (গ) জ্যোতিপ্রসাদ আগৰৱালা – ৰূপকোঁৱৰ
* (ঘ) ফণী শৰ্মা – নট সূর্য
* (ঙ) ৰুদ্ৰ বৰুৱা – লুইত কোঁৱৰ
প্ৰশ্ন: কোনে ৰচনা কৰিছিল?
* (ক) বৰগীত – মহাপুৰুষ শংকৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে।
* (খ) বিষ্ণু ৰাভা সংগীত – কলাগুৰু বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই।
* (গ) জ্যোতি সংগীত – ৰূপকোঁৱৰ জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাই।
* (ঘ) ৰবীন্দ্ৰ সংগীত – কবিগুৰু ৰবীন্দ্ৰনাথ ঠাকুৰে।
পৃষ্ঠা ৩০
ঘ – প্রকল্প
* প্ৰকল্প: শিক্ষক বা স্থানীয় সমল ব্যক্তিৰ পৰা শিকি শ্রেণীকোঠাত বা বিদ্যালয়ত পতা অনুষ্ঠানত তলৰ কবিতা আৰু নৃত্য-গীতসমূহ পৰিৱেশন কৰা-
* (ক) বিষ্ণু ৰাভা সংগীত
* (খ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাই ৰচনা কৰা কবিতাৰ আবৃত্তি
* (গ) বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভাৰ সংগীতৰ নৃত্য-ৰূপ
* প্ৰকল্প: তলৰ ছবিকেইখন চাই আঁকা। (ইয়াত ঢোল আৰু খোলৰ ছবি অঁকাৰ কথা কোৱা হৈছে)।
* প্ৰকল্প: তোমালোকৰ নিজ নিজ এলেকাত ব্যৱহাৰ কৰা বাদ্য-যন্ত্ৰৰ ছবি সংগ্ৰহ কৰি এখন বাদ্য-যন্ত্ৰৰ তালিকা প্রস্তুত কৰা।
