পানী, Class -4, MIL Chapter 5, Assamese medium

পৃষ্ঠা ৪২
ক – পাঠভিত্তিক ক্ৰিয়া
প্ৰশ্ন: নৈ-বিল, জান-জুৰি আদিৰ উপৰি পানী আৰু ক’ত ক’ত থাকে?
উত্তৰ: নৈ-বিল, জান-জুৰি আদিৰ উপৰি পানী বায়ুৰ লগত, জীৱৰ দেহত আৰু মাটিৰ তলত থাকে।
প্ৰশ্ন: উত্তৰ দিয়া।
প্ৰশ্ন (ক): আমি পানী ক’ত ক’ত পাওঁ?
উত্তৰ: আমি পানী নৈ-বিল, জান-জুৰি, নলী-নাদ আৰু নলৰ মুখত পাওঁ।
প্ৰশ্ন (খ): পানী কি কি অৱস্থাত থাকে?
উত্তৰ: পানী তিনিটা অৱস্থাত থাকে— জুলীয়া (পানী), কঠিন (গোট মাৰি বৰফ) আৰু গেছীয় (ভাপ)।
প্ৰশ্ন (গ): পানী উতলিলে কেনে শব্দ হয়?
উত্তৰ: পানী উতলিলে বক্ বক্ শব্দ হয়।
প্ৰশ্ন (ঘ): পাহাৰৰ পৰা পানী বাগৰি আহিলে কেনে শব্দ হয়?
উত্তৰ: পাহাৰৰ পৰা পানী বাগৰি আহিলে কুলু-কুলু শব্দ হয়।
প্ৰশ্ন: ‘মই য’তেই থাকোঁ তাৰেই আকাৰ লওঁ।’ -পাঠটোত পানীয়ে কি কি আকাৰ লোৱাৰ কথা কৈছে?
উত্তৰ: পাঠটোত পানীয়ে প্রকাণ্ড পাত্ৰ আৰু ক্ষুদ্ৰ পাত্ৰৰ আকাৰ লোৱাৰ কথা কৈছে।
পৃষ্ঠা ৪৩
প্ৰশ্ন: তলৰ শব্দবোৰৰ অৰ্থ দলত আলোচনা কৰি লিখা।
* শব্দ – অৰ্থ
* আকাৰ – গঢ়, আকৃতি
* সূক্ষ্ম – অতি সৰু, মিহি
* ছিদ্ৰ – বিন্ধা, ফুটা
* শব্দ – অৰ্থ
* অবিৰাম – একেৰাহে, বিৰাম নোহোৱাকৈ
* সুৰুঙা – বিন্ধা, সৰু বাট
* ধৰা – পৃথিৱী
প্ৰশ্ন: উত্তৰ দিয়া।
প্ৰশ্ন (ক): পানী ভাপ হৈ ক’লৈ যায়?
উত্তৰ: পানী ভাপ হৈ আকাশলৈ যায়।
প্ৰশ্ন (খ): পানী বৰষুণ হৈ ক’লৈ নামি আহে?
উত্তৰ: পানী বৰষুণ হৈ ধৰালৈ (পৃথিৱীলৈ) নামি আহে।
খ – ভাষা অধ্যয়ন (ব্যাৱহাৰিক ব্যাকৰণ)
প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰ ভাঙি পঢ়োঁ আৰু লিখোঁ আহা।
* সূক্ষ্ম – ক্ষ্ম = ক্ষ + ম
* ঙ্গ = ঙ + গ
প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰ গঠন কৰোঁ আহা।
* ক্ষ + ম = ক্ষ্ম
* ঙ + গ = ঙ্গ
পৃষ্ঠা ৪৪
প্ৰশ্ন: বাক্য ৰচনা কৰা।
* অবিৰাম: তেওঁ অবিৰাম কাম কৰি আছে।
* জান-জুৰি: বাৰিষা কালত আমাৰ গাঁৱৰ জান-জুৰিবোৰ পানীৰে উপচি পৰে।
* কুলু-কুলু: নিজৰাৰ পানী কুলু-কুলুকৈ বৈ গৈছে।
* সুৰুঙা: বেৰৰ সুৰুঙাৰে পোহৰ আহিছে।
* ছিদ্ৰ: কলহটোত এটা সৰু ছিদ্ৰ থকা বাবে পানী ওলাই আছিল।
পৃষ্ঠা ৪৫
প্ৰশ্ন: অনুকাৰ শব্দ জানো আহা।
* কাউৰীৰ – কাকা
* ঘড়ীৰ – টং টং
* বতাহৰ – হুৰ হুৰণি
* ভোমোৰাৰ – গুণ গুণ
* চিকাৰ – চিক্ চিক্
প্ৰশ্ন: কাষৰ ডুলিৰ পৰা শব্দ আনি মিলাই লিখা।
* (ক) দুৱাৰ/খিৰিকী বতাহত বন্ধ হ’লে – কেৰ কেৰ্
* (খ) বতাহত বাঁহে বাঁহে ঘঁহনি খালে – মেৰ মেৰ্
* (গ) বেল বাজিলে – টং টং
* (ঘ) পানী উতলিলে – বক্ বক্
* (ঙ) জেঠীয়ে মাতিলে – টিক্ টিক্
গ – জ্ঞান সম্প্ৰসাৰণ
প্ৰশ্ন: পাঠটোত পানীয়ে নিজৰ বিষয়ে কৈছে। বেলিয়ে নিজৰ বিষয়ে ক’লে কেনেদৰে ক’ব লিখা।
উত্তৰ: মই বেলি। মই জুইৰ এটা ডাঙৰ গোলক। মই পূব দিশত উদয় হওঁ আৰু পশ্চিম দিশত অস্ত যাওঁ। মই তোমালোকক পোহৰ আৰু উত্তাপ দিওঁ। মোৰ পোহৰতে গছ-গছনিয়ে খাদ্য প্রস্তুত কৰে আৰু জীয়াই থাকে। মই নাথাকিলে পৃথিৱীখন আন্ধাৰ আৰু চেঁচা হৈ পৰিব।
পৃষ্ঠা ৪৬
প্ৰশ্ন: ‘পানী’ৰ লগত ‘মেটেকা’ শব্দ যোগ হৈ পানী-মেটেকা হ’ল। … ইয়াৰ বাহিৰে তোমালোকে নিজ নিজ ঠাইত ব্যৱহাৰ হোৱা এনেধৰণৰ শব্দবোৰ বিচাৰি লিখা।
উত্তৰ: পানী-কঁচু, পানী-গামোচা, পানী-ছাঁ, পানী-জঁকা, পানী-কলহ।
প্ৰশ্ন: ছবিখনৰ আধাৰত তলৰ বাক্যশাৰীৰ ভাব বহলাই লিখা। ‘ভাপ হৈ আকাশলৈ উৰোঁ, বৰষুণ হৈ পুনৰ ধৰালৈ ঘূৰোঁ।’
উত্তৰ: এই বাক্যশাৰীয়ে জলচক্ৰৰ বিষয়ে বুজাইছে। সূৰ্যৰ তাপত নদী, সাগৰ, বিল আদিৰ পানী ভাপলৈ ৰূপান্তৰিত হয়। এই জলীয় বাষ্প বা ভাপ আকাশলৈ উৰি যায় আৰু তাত ডাৱৰৰ সৃষ্টি কৰে। সময়ত এই ডাৱৰবোৰ গধুৰ হৈ বৰষুণ বা বৰফ হিচাপে পুনৰ ধৰালৈ অৰ্থাৎ পৃথিৱীলৈ নামি আহে। এইদৰেই পানীয়ে অবিৰামভাৱে ৰূপ সলনি কৰি পৃথিৱী আৰু আকাশৰ মাজত ঘূৰি থাকে।
পৃষ্ঠা ৪৭
প্ৰশ্ন: কিছুমান বৃত্তি পানীৰ লগত জড়িত হৈ আছে। ছবি চাই সেইবোৰ কোৱা।
উত্তৰ: ছবিবোৰত পানীৰ লগত জড়িত থকা এই বৃত্তিসমূহ দেখা গৈছে:
* মাছমৰীয়া (জাল বোৱা)
* গাখীৰ বিক্ৰেতা (চাইকেলেৰে গাখীৰ কঢ়িওৱা)
* ঠেলা চলোৱা (মাল কঢ়িওৱা)
* নাৱৰীয়া/কুমাৰ (নাৱেৰে মাটিৰ পাত্ৰ কঢ়িওৱা)
* নাৱৰীয়া (যাত্ৰীবাহী নাও চলোৱা)
* পানী যোগানকাৰী (অ’টো টেংকাৰেৰে পানী যোগান)
* ভেঁকুৰী/নাৱৰীয়া (ভোঁৰ চলোৱা)
* ভাৰী (ভাৰেৰে পানী কঢ়িওৱা)
পৃষ্ঠা ৪৮
প্ৰশ্ন: সাঁথৰ ভাঙা।
* (ক) টুপ টুপ টুপলি / পানী পালে মুকলি। – উত্তৰ: ছাতি।
* (খ) ৰজাৰ কাপোৰ তিয়াব পাৰি / শুকুৱাব নোৱাৰি। – উত্তৰ: জিভা।
পৃষ্ঠা ৪৯
প্ৰশ্ন: তলৰ খণ্ডবাক্যকেইটাৰ অৰ্থ শিক্ষকৰ পৰা জানি লোৱা আৰু খণ্ডবাক্যকেইটাৰে বাক্য ৰচনা কৰা।
* পানীত পৰ্ (অৰ্থ: বিপদত পৰা বা অথন্তৰত পৰা) – বাক্য: কামটো সময়মতে শেষ নকৰিলে তুমি বৰ পানীত পৰিবা।
* পানী কৰ্ (অৰ্থ: কোনো কামত হেঙাৰ ধৰা বা নষ্ট কৰা) – বাক্য: মোৰ ভাল কামটোত সি সদায় পানী কৰিবলৈ বিচাৰে।
* পানীৰ তলৰ কাঁইট (অৰ্থ: অদৃশ্য শত্ৰু বা গোপন বিপদ) – বাক্য: মানুহজনক বিশ্বাস নকৰিবা, তেওঁ পানীৰ তলৰ কাঁইটৰ দৰে।
ঘ – প্রকল্প
প্ৰশ্ন: কি কি কামত পানীৰ প্ৰয়োজন হয় তাৰ এখন তালিকা কৰা।
উত্তৰ:
* ১। খোৱাৰ বাবে
* ২। গা-পা ধোৱাৰ বাবে
* ৩। ৰন্ধা-বঢ়া কামত
* ৪। কাপোৰ-কানি ধোৱাৰ বাবে
* ৫। খেতি-পথাৰত
* ৬। গছ-গছনি জীয়াই ৰাখিবলৈ
* ৭। ঘৰ-দুৱাৰ চাফা কৰিবলৈ
প্ৰশ্ন: কেতিয়াবা যদি পানী নোহোৱা হয় নাইবা পৃথিৱীখন পানীয়ে বুৰাই থয়, তেতিয়া কি কি সমস্যা হ’ব পাৰে তলত দিয়া তালিকাত নথিভুক্ত কৰা।
উত্তৰ:
* কেতিয়াবা যদি পানী নোহোৱা হয়
* ১। খোৱা পানীৰ অভাৱত মানুহ আৰু জীৱ-জন্তুৰ মৃত্যু হ’ব।
* ২। খেতি-বাতি নোহোৱাৰ ফলত খাদ্যৰ সংকট হ’ব।
* ৩। গছ-গছনি মৰি পৃথিৱীখন মৰুভূমি হৈ পৰিব।
* ৪। পৰিষ্কাৰ-পৰিচ্ছন্নতাৰ অভাৱত ৰোগ-ব্যাধি বাঢ়িব।
* ৫। কল-কাৰখানা বন্ধ হৈ যাব।
* যদি পৃথিৱীখন পানীয়ে বুৰাই থয়
* ১। মানুহ আৰু জীৱ-জন্তু থাকিবলৈ ঠাইৰ অভাৱ হ’ব।
* ২। সকলো ঘৰ-দুৱাৰ, বাট-পথ পানীৰ তলত বুৰ যাব।
* ৩। খেতি-বাতি নষ্ট হৈ খাদ্যৰ অভাৱ হ’ব।
* ৪। চাৰিওফালে পানী থকাৰ পিছতো খোৱা পানীৰ বাবে হাহাকাৰ হ’ব (যিহেতু পানী দূষিত হ’ব)।
* ৫। জলজ প্রাণীৰ বাহিৰে আন সকলো প্রাণীৰ জীৱন বিপন্ন হ’ব।
