ব্ৰহ্মপুত্ৰ, Class -4, MIL Chapter 11, Assamese medium

পৃষ্ঠা ১০২
ক – পাঠভিত্তিক ক্ৰিয়া
প্ৰশ্ন: পাঠটো পঢ়া আৰু উত্তৰ দিয়া।
* (ক) অসমৰ প্ৰধান নদীখনৰ নাম কি?
* উত্তৰ: অসমৰ প্ৰধান নদীখনৰ নাম ব্ৰহ্মপুত্ৰ।
* (খ) এই নদীখনক নদ বুলি কোৱাৰ কাৰণ কি?
* উত্তৰ: পুৰণি আখ্যান মতে ব্ৰহ্মপুত্ৰ ব্ৰহ্মাৰ পুত্ৰ। ব্ৰহ্মাৰ পুত্ৰ হোৱাৰ বাবে এই নদীক নদ বুলি কোৱা হয়।
* (গ) ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীখন ক’ৰ পৰা ওলাইছে?
* উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ হিমালয় পৰ্বতৰ মানস সৰোবৰৰ পৰা ওলাইছে।
* (ঘ) অসমত ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীক আমি আন কি কি নামেৰে জানো?
* উত্তৰ: অসমত ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীক আমি লুইত নামেৰেও জানো।
* (ঙ) পৃথিৱীৰ আটাইতকৈ ডাঙৰ নদী-দ্বীপটোৰ নাম কি?
* উত্তৰ: পৃথিৱীৰ আটাইতকৈ ডাঙৰ নদী-দ্বীপটোৰ নাম মাজুলী।
* (চ) ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীত প্ৰচুৰ পৰিমাণে কি কি পোৱা যায়?
* উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীত প্ৰচুৰ পৰিমাণে মাছ, কাছ, শিশু আদি পোৱা যায়।
* (ছ) ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ পানী কেতিয়া ওফন্দি উঠে?
* উত্তৰ: বাৰিষা কালত ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ পানী ওফন্দি উঠে।
প্ৰশ্ন: উত্তৰ লিখা।
* (ক) ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীৰ উপনৈবোৰৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীৰ উপনৈবোৰৰ ভিতৰত সোৱণশিৰি, কপিলী, দিচাং, দিখৌ, দিহিং, দিবং, ভোগদৈ, ধনশিৰি, ভৰলী, পাগ্লাদিয়া, মানাহ, আই আদিয়েই উল্লেখযোগ্য।
* (খ) ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীৰ পাৰত গঢ়ি উঠা তিনিখন নগৰৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীৰ পাৰত গঢ়ি উঠা তিনিখন নগৰৰ নাম হ’ল- গুৱাহাটী, ডিব্ৰুগড় আৰু তেজপুৰ।
* (গ) ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীৰ ওপৰত থকা দলং তিনিখনৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদীৰ ওপৰত থকা দলং তিনিখনৰ নাম হ’ল- শৰাইঘাট দলং, কলিয়াভোমোৰা দলং আৰু নৰনাৰায়ণ সেতু।
প্ৰশ্ন: ব্ৰহ্মপুত্ৰক কেন্দ্ৰ কৰি আমাৰ সভ্যতা, সংস্কৃতি কেনেকৈ গঢ় লৈ উঠিছে লিখা।
উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ প্ৰকৃততে অসমৰ অৰ্থ আৰু স্বাৱলম্বী জীৱনধাৰণৰ মূল উৎস। ব্ৰহ্মপুত্ৰক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই আমাৰ সভ্যতা, সংস্কৃতি, সমাজ ব্যৱস্থা গঢ় লৈ উঠিছে। ইয়াৰ পানীয়ে আমাৰ খেতি-পথাৰ সজীৱ কৰে। ইয়াৰ বুকুত মাছ, কাছ, শিশু আদি পোৱা যায়, যিয়ে মানুহক জীৱিকা দিয়ে। ইয়াৰ দুয়োপাৰৰ দলং আৰু নাৱেৰে যাতায়াতৰ সুবিধা কৰি দিছে। এইদৰেই ব্ৰহ্মপুত্ৰই অসমীয়া সভ্যতা-সংস্কৃতিক গঢ় দিছে।
প্ৰশ্ন: শব্দ সম্ভাৰ আৰু অভিধান চাই অৰ্থ লিখা।
* যাতায়াত – অহা-যোৱা
* পৰিবহণ – কঢ়িওৱা কাৰ্য, এঠাইৰ পৰা আন ঠাইলৈ বস্তু অনা-নিয়া কৰা
* নদীমাতৃক – নদীয়েই যাৰ মাতৃস্বৰূপা; নদী প্ৰধান
* সভ্যতা – মানৱ সমাজৰ উন্নতিৰ অৱস্থা
* সংস্কৃতি – আচাৰ-ব্যৱহাৰ, ৰীতি-নীতি, কলা আদিৰ সমষ্টি
* জীৱিকা – জীৱন ধাৰণৰ উপায় বা বৃত্তি
* অন্যতম – বহুতৰ মাজত এক
* ওফন্দি – ফুলি উঠা, পানী বাঢ়ি উঠা
পৃষ্ঠা ১০৩
খ – ভাষা অধ্যয়ন (ব্যাৱহাৰিক ব্যাকৰণ)
প্ৰশ্ন: যুক্তাক্ষৰবোৰেৰে একোটাকৈ শব্দ গঠন কৰা।
* জ্ঞ – বিজ্ঞান
* চ্চ – উচ্চ
* শ্প – বাষ্প
* জ্য – ৰাজ্য
* শ্ম – ৰশ্মি
* ক্ৰ – চক্ৰ
* স্ত্ৰ – বস্ত্ৰ
পৃষ্ঠা ১০৪
প্ৰশ্ন: দলঙাটো পঢ়া আৰু তাত থকা নাম বুজোৱা শব্দবোৰ (বিশেষ্য পদ) বাছি উলিয়াই লিখা।
(দলঙাটো: ব্ৰহ্মপুত্ৰ হিমালয় পৰ্বতৰ মানস সৰোবৰৰ পৰা ওলাইছে। ই বিভিন্ন ঠাইৰ মাজেৰে বৈ আহোঁতে বিভিন্ন নাম লৈছে। অসমত ইয়াক লুইত নামেৰেও জনা যায়।)
* উত্তৰ: ব্ৰহ্মপুত্ৰ, হিমালয়, পৰ্বত, মানস সৰোবৰ, ঠাই, নাম, অসম, লুইত।
পৃষ্ঠা ১০৫
গ – জ্ঞান সম্প্ৰসাৰণ
প্ৰশ্ন: নদীক কেন্দ্ৰ কৰি গঢ়ি উঠা ব্যৱসায়, জীৱিকাবোৰৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: নদীক কেন্দ্ৰ কৰি গঢ়ি উঠা জীৱিকাবোৰ হ’ল:
* মাছমৰীয়াই মাছ মাৰি জীৱিকা নিৰ্বাহ কৰে।
* নাৱৰীয়াই নাও বা জাহাজ চলাই যাতায়াতৰ সুবিধা কৰি দিয়ে।
* ঘাটোৱালে নৈৰ ঘাটত নাও অহা-যোৱা, উঠা-নমাৰ সহায় কৰে।
* ফেৰীৱালাসকলে ফেৰী চলায়।
* পানীবনুৱাই ভাগেৰে পানী কঢ়িয়াই বিক্ৰী কৰে।
* মহলদাৰে মহল বা ঘাটৰ কৰ-কাটল সংগ্ৰহ কৰে।
প্ৰশ্ন: মাজুলীৰ বিষয়ে চমুকৈ লিখা।
উত্তৰ: মাজুলী হ’ল পৃথিৱীৰ ভিতৰতে সৰ্ববৃহৎ নদী-দ্বীপ। ই অসমৰ বৈষ্ণৱ সংস্কৃতিৰ কেন্দ্ৰস্থল। মহাপুৰুষ শংকৰদেৱ আৰু মাধৱদেৱে মাজুলীত সত্ৰ স্থাপন কৰি অসমীয়া সংস্কৃতিৰ ভেটি গঢ়িছিল। মাজুলীৰ সত্ৰীয়া সংস্কৃতি, মুখাশিল্প, গায়ন-বায়ন আদি বিখ্যাত। বিভিন্ন জনগোষ্ঠীৰ সমাহাৰেৰে মাজুলীৰ সংস্কৃতি অতি চহকী।
পৃষ্ঠা ১০৬
প্ৰশ্ন: নদীৰ উপকাৰিতা আৰু অপকাৰিতাৰ বিষয়ে লিখা।
* উপকাৰিতা:
* নদীয়ে খোৱা পানীৰ যোগান ধৰে।
* নদীৰ পানীৰে খেতি-পথাৰত জলসিঞ্চন কৰা হয়।
* নদীয়ে যাতায়াত আৰু পৰিবহণৰ সুবিধা দিয়ে।
* নদীত মাছ, কাছ আদি পোৱা যায়, যিবোৰ মানুহৰ খাদ্য আৰু জীৱিকা।
* নদীৰ পানীৰ পৰা জলবিদ্যুৎ শক্তি উৎপাদন কৰা হয়।
* অপকাৰিতা:
* বাৰিষা কালত নদীৰ পানী বাঢ়ি বানপানীৰ সৃষ্টি হয়।
* বানপানীয়ে ঘৰ-দুৱাৰ, খেতি-পথাৰ নষ্ট কৰে।
* নদীৰ গৰাখহনীয়াই মানুহৰ ঘৰ-মাটি নৈৰ বুকুত জাহ নিয়ে।
* নদীৰ পানীত কেতিয়াবা অপকাৰী বীজাণু থাকিব পাৰে।
* নদীৰ সোঁতে কেতিয়াবা নাও-জাহাজ ডুবাই মানুহৰ জীৱন আৰু সম্পত্তিৰ ক্ষতি কৰে।
পৃষ্ঠা ১০৭
প্ৰশ্ন: নাৱৰীয়া, ঘাটোৱাল, ডুবাল, অগ্নিনিৰ্বাপক বাহিনী, ড্ৰেজিং—এইসকল ওলত উল্লেখ কৰা কি কি কামৰ লগত জড়িত লিখা।
* (ক) শোঁতা পানীয়ে উটুৱাই নিয়া লোকক উদ্ধাৰ কৰে
* উত্তৰ: ডুবাল
* (খ) জুই লাগিলে নুমুৱাবলৈ সহায় কৰে
* উত্তৰ: অগ্নিনিৰ্বাপক বাহিনী
* (গ) নদী ইপাৰ-সিপাৰ কৰোৱায়
* উত্তৰ: নাৱৰীয়া, ঘাটোৱাল
* (ঘ) নাঁৱৰ শূল মাৰি বন্ধা কৰে
* উত্তৰ: ঘাটোৱাল
* (ঙ) বালিৰ চৰ খন্দায়
* উত্তৰ: ড্ৰেজিং
পৃষ্ঠা ১০৮
প্ৰশ্ন: ছবিখন ভালদৰে পৰ্যবেক্ষণ কৰি বৰ্ণনা কৰা।
উত্তৰ: ছবিখনত ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ ওপৰত বেলি মাৰ যোৱাৰ এক ধুনীয়া দৃশ্য দেখুওৱা হৈছে। আকাশখন ৰঙা-হালধীয়া হৈ পৰিছে। নদীৰ মাজত উমানন্দ মন্দিৰ থকা পাহাৰটো দেখা গৈছে। নদীৰ ওপৰেৰে এখন দলং (শৰাইঘাট) আছে। পানীত কেইবাখনো সৰু-বৰ নাও আৰু জাহাজ চলি আছে। আগফালে এজন নাৱৰীয়াই বঠা মাৰি এখন নাও চলাই গৈছে। দৃশ্যটো অতি মনোমোহা।
পৃষ্ঠা ১০৯
(এই পৃষ্ঠাত কোনো প্ৰ
শ্ন বা ক্ৰিয়া-কলাপ নাই। ইয়াত কেৱল পাঠটোৰ শৈক্ষিক উদ্দেশ্য আৰু মূল্যায়নৰ বিষয়ে উল্লেখ আছে।)
