শাক-পাচলিৰ বাগিচা,পানী Class -4, Environment Chapter -4, Assamese medium
পৃষ্ঠা ২৯
প্ৰশ্ন: কাষৰ শাক-পাচলি বাগিচাৰ ছবিখনলৈ মন কৰাচোন। তাত কি কি শাক-পাচলি আৰু ফল-মূল দেখা পাইছা?
উত্তৰ: ছবিখনত বেঙেনা, ৰঙালাও, অমিতা, কল, নাৰিকল, জলকীয়া, আম আদি শাক-পাচলি আৰু ফল-মূল দেখা পাইছোঁ।
প্ৰশ্ন: এই বাগিচাখনৰ উপৰি তোমালোকৰ ঘৰৰ বা চুবুৰীয়া লোকৰ বাগিচাত আৰু কি কি পাচলি দেখিছা?
উত্তৰ: আমাৰ ঘৰৰ বা চুবুৰীয়া লোকৰ বাগিচাত জিকা, ভোল, তিয়ঁহ, লাও, কোমোৰা, মূলা, লাইশাক, পালেং শাক, বিলাহী আদি পাচলি দেখিছোঁ।
প্ৰশ্ন: তোমালোকে দেখা সেই শাক-পাচলিবোৰৰ নাম আৰু সেইবোৰ কেনেকৈ খায় জানানে?
উত্তৰ: (এই প্ৰশ্নটোৱে পৰৱৰ্তী তালিকাখন পূৰ কৰিবলৈ কৈছে।)
কাৰ্যকলাপ: তেনে শাক-পাচলিবোৰৰ নাম লিখি উলিওৱা আৰু সেইবোৰৰ কোন অংশ খোৱা হয়…। (তালিকাৰ সলনি ড্যাশ ব্যৱহাৰ কৰা হৈছে)
উত্তৰ:
* শিপাৰ অংশ – গাজৰ, মূলা, বীট
* গা-গছৰ অংশ – ওলকবি, কচু
* পাত – পালেং, লাইশাক, মৰিচা, বন্ধাকবি
* ফল – অমিতা, বেঙেনা, বিলাহী, লাও, ৰঙালাও
* বীজ – মটৰমাহ, ফ্ৰেন্সবীন
পৃষ্ঠা ৩০
কাৰ্যকলাপ: তোমালোকৰ ঘৰত কোনবোৰ শাক-পাচলি ৰান্ধি খোৱা আৰু কোনবোৰ কেঁচাই খোৱা লিখা-
উত্তৰ:
* ৰান্ধি খোৱা শাক-পাচলি – আলু, বেঙেনা, কোমোৰা, লাও, জিকা, ভোল, ফুলকবি, বন্ধাকবি, কচু, ওলকবি।
* কেঁচাই খোৱা শাক-পাচলি – তিয়ঁহ, বিলাহী, গাজৰ, মূলা, কেঁচা অমিতা (চালাডত)। (কিছুমান পাচলি যেনে অমিতা, গাজৰ, বিলাহী আদি ৰান্ধিও খোৱা হয় আৰু কেঁচায়ো খোৱা হয়)।
কাৰ্যকলাপ: লিখোঁ আহা – তলত দিয়া শাক-পাচলিবোৰ বাৰিষা কালত নে খৰালি কালত হয়? (শাক-পাচলি: পালেং শাক, মূলা, তিয়হ, লাইশাক, বেঙেনা, গাজৰ, ৰঙা লাও, কোমোৰা, জিকা আৰু অমিতা।)
উত্তৰ: (তালিকাৰ সলনি ড্যাশ ব্যৱহাৰ কৰা হৈছে)
* বাৰিষা কালত হোৱা শাক-পাচলিৰ নাম – তিয়ঁহ, বেঙেনা, ৰঙা লাও, কোমোৰা, জিকা, অমিতা
* খৰালি কালত হোৱা শাক-পাচলিৰ নাম – পালেং শাক, মূলা, লাইশাক, বেঙেনা, গাজৰ, অমিতা (বেঙেনা আৰু অমিতা দুয়োটা ঋতুতে পোৱা যায়)।
পৃষ্ঠা ৩১
প্ৰশ্ন: ওপৰৰ ছবিখনলৈ মন কৰা। তাত কি কি কাম কৰা হৈছে কোৱা।
উত্তৰ: ছবিখনত খেতিয়কসকলে পকা ধান কটা (শস্য চপোৱা), ধানৰ মুঠা বন্ধা, আৰু সেই মুঠা কঢ়িয়াই ঘৰলৈ নিয়া কাম কৰি আছে।
পৃষ্ঠা ৩২
প্ৰশ্ন: তোমালোকে খেতি পথাৰ দেখিছানে? খেতিয়কে তাত কি কি কৰে? তেওঁলোকে উৎপাদন কৰা শস্যবোৰ আমি কেনেকৈ পাওঁ?
উত্তৰ: হয়, খেতি পথাৰ দেখিছোঁ। খেতিয়কে তাত হাল বায়, মৈ দিয়ে, বীজ সিঁচি বা কঠীয়া ৰোৱে, সাৰ দিয়ে, বন-বাত নিৰায়, আৰু শস্য পকিলে দায়। তেওঁলোকে উৎপাদন কৰা শস্যবোৰ বজাৰত বিক্ৰী কৰে আৰু তাৰ পৰাই আমি কিনি আনো।
কাৰ্যকলাপ: তলৰ ছবিকেইখনলৈ চোৱা আৰু দলত আলোচনা কৰি শস্য উৎপাদনৰ পৰা ৰান্ধনিশালত ৰান্ধি খোৱালৈকে একাদিক্রমে নম্বৰবোৰ দিয়া আৰু কাৰ্যবোৰৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: (পৃষ্ঠা ৩২ ত থকা ছবি অনুসৰি ক্ৰম)
১. গৰুৰে হাল বোৱা (মাটি চহোৱা)
২. মৈ দিয়া (মাটি সমান কৰা)
৩. সাৰ দিয়া (বা বীজ সিঁচা)
৪. ধান কটা (শস্য চপোৱা)
পৃষ্ঠা ৩৩
কাৰ্যকলাপ: অভিভাৱকৰপৰা জানি লৈ লিখা- কৃষিৰ বাবে প্ৰয়োজনীয় উন্নত ব্যৱস্থাসমূহ আৰু খেতিৰ সঁজুলিবোৰৰ নাম লিখা।
উত্তৰ:
* উন্নত ব্যৱস্থাসমূহ: উন্নত জাতৰ বীজ ব্যৱহাৰ কৰা, মাটি সাৰুৱা কৰিবলৈ গোবৰ, পচন সাৰ বা কৃত্ৰিম সাৰ প্ৰয়োগ কৰা, কীটনাশক ঔষধ ব্যৱহাৰ কৰা, আৰু জলসিঞ্চনৰ বাবে পাম্প ব্যৱহাৰ কৰা।
* খেতিৰ সঁজুলিবোৰ: (পৃষ্ঠা ৩৩ ৰ ছবি অনুসৰি) নাঙল, মৈ, কোদাল, কাঁচি, ৰে’ক (জাবৰ টনা সঁজুলি), ট্রেক্টৰ, পাৱাৰ-টিলাৰ।
পৃষ্ঠা ৩৫
কাৰ্যকলাপ: কৰি চাওঁ আহা- (তিনিটা পাত্ৰত বুটমাহ ৰোৱা পৰীক্ষা) [cite: 308-310] (নমুনা উত্তৰ)
উত্তৰ:
* মাটিৰ প্ৰকাৰ – বালিচহীয়া মাটি
* ৫ দিনৰ পাছত – ১ ছেন্টিমিটাৰ
* ১২ দিনৰ পাছত – ৩ ছেন্টিমিটাৰ
* মাটিৰ প্ৰকাৰ – বোকা মাটি
* ৫ দিনৰ পাছত – ০.৫ ছেন্টিমিটাৰ
* ১২ দিনৰ পাছত – ২ ছেন্টিমিটাৰ
* মাটিৰ প্ৰকাৰ – পলসুৱা মাটি
* ৫ দিনৰ পাছত – ২ ছেন্টিমিটাৰ
* ১২ দিনৰ পাছত – ৫ ছেন্টিমিটাৰ
[cite_start]প্ৰশ্ন: কোনবিধ মাটিত গছপুলিৰ বৃদ্ধি ভাল হৈছে আৰু কোনবিধ মাটিত বেয়া হৈছে চোৱা আৰু কিয় হৈছে চিন্তা কৰা।
উত্তৰ: পলসুৱা মাটিত গছপুলিৰ বৃদ্ধি ভাল হৈছে। বোকা মাটি আৰু বালিচহীয়া মাটিত বৃদ্ধি বেয়া হৈছে।
* কাৰণ: পলসুৱা মাটিত উদ্ভিদৰ বৃদ্ধিৰ বাবে লাগতিয়াল জৈৱিক সাৰ থাকে, কিন্তু আন দুবিধ মাটিত সেইবোৰ কম পৰিমাণে থাকে।
পৃষ্ঠা ৩৭
প্ৰশ্ন: ঘৰৰ জ্যেষ্ঠসকলৰ পৰা জানি লৈ আৰু কিছুমান ঔষধি গুণযুক্ত উদ্ভিদৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: মানিমুনি, নিমপাত, তুলসী আৰু নয়নতৰাৰ উপৰিও আন কিছুমান ঔষধি গুণযুক্ত উদ্ভিদ হ’ল – দুবৰি বন, পদিনা, আদা, নহৰু, হালধি, ভেদাইলতা, বিশল্যকৰণী, সৰ্পগন্ধা আদি।
পৃষ্ঠা ৩৮ (অনুশীলনী)
১। চমু উত্তৰ দিয়া-
(ক) দুবিধ কেঁচাই খোৱা পাচলিৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: তিয়ঁহ আৰু মূলা।
(খ) দুবিধ বাৰিষা কালত হোৱা পাচলিৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: জিকা আৰু কোমোৰা।
(গ) দুবিধ খৰালি কালত হোৱা পাচলিৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: লাইশাক আৰু পালেং শাক।
(ঘ) মাহজাতীয় শস্য দুবিধৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: মাটিমাহ আৰু মগুমাহ।
(ঙ) তেলজাতীয় শস্য দুবিধৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: সৰিয়হ আৰু তিল।
(চ) ধানজাতীয় শস্য দুবিধৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: আহু ধান আৰু শালি ধান।
(ছ) মচলাজাতীয় শস্য দুবিধৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: আদা আৰু নহৰু।
(জ) দুবিধ খেতিৰ সঁজুলিৰ নাম লিখা।
উত্তৰ: নাঙল আৰু কাঁচি।
২। শুদ্ধ নে অশুদ্ধ লিখা-
(ক) খেতি কৰিবলৈ প্ৰথমতে মাটিডৰা ভালকৈ চহাব লাগে।
উত্তৰ: শুদ্ধ।
(খ) ঘেঁহু অসমৰ প্ৰধান শস্য।
উত্তৰ: অশুদ্ধ। (ধান অসমৰ প্ৰধান শস্য)
(গ) সৰিয়হ এবিধ মাহজাতীয় শস্য।
উত্তৰ: অশুদ্ধ। (সৰিয়হ তেলজাতীয় শস্য)
(ঘ) আজিকালি মাটি চহ কৰিবলৈ ট্ৰেক্টৰ ব্যৱহাৰ কৰা হয়।
উত্তৰ: শুদ্ধ।
(ঙ) খেতি-বাতি কৰি বহুলোকে জীৱিকা নিৰ্বাহ কৰে।
উত্তৰ: শুদ্ধ।
৩। ধান খেতি কৰিবলৈ হ’লে কি কি কৰিব লাগে?
উত্তৰ: ধান খেতি কৰিবলৈ হ’লে প্ৰথমতে মাটিডৰা হাল বাই বা ট্ৰেক্টৰেৰে চহাই ল’ব লাগে, তাৰ পিছত মৈ দি সমান কৰিব লাগে। মাটিডৰাত প্ৰয়োজন মতে সাৰ আৰু পানীৰ যোগান ধৰিব লাগে। তাৰ পিছত কঠীয়া ৰুব লাগে আৰু সময়মতে বন-বাত নিৰাব লাগে। শস্য পকিলে ধান কাটিব লাগে।
৪। কি কি উপায়েৰে খেতি পথাৰত পানী যোগান ধৰা হয়?
উত্তৰ: অসমৰ বেছিভাগ খেতিয়কে বৰষুণৰ ওপৰতে নিৰ্ভৰ কৰে। ইয়াৰ উপৰি খৰালি কালত বিদ্যুৎ বা ডিজেল চালিত পাম্পৰ সহায়ত নৈ, পুখুৰী বা নলীনাদৰ (deep tube well) পৰা পানী নি খেতি পথাৰত যোগান ধৰা হয়।
৫। শীতল ভঁৰাল কি? শীতল ভঁৰালত কি কি খাদ্য বস্তু ৰখা হয় আৰু কিয় ৰখা হয়?
উত্তৰ:
* শীতল ভঁৰাল: যি ভঁৰালত এক নিৰ্দিষ্ট উষ্ণতাত শাক-পাচলি, ফল-মূল আদি শীতল কৰি সোনকালে নষ্ট হৈ নোযোৱাকৈ ৰখা হয়, তাকে শীতল ভঁৰাল বোলে।
* কি কি ৰখা হয়: ইয়াত শাক-পাচলি, ফল-মূল, আলু আদি ৰখা হয়।
* কিয় ৰখা হয়: এই বস্তুবোৰ যাতে সোনকালে নষ্ট হৈ নাযায় আৰু বহুতদিনলৈ সতেজ হৈ থাকে, তাৰ বাবে শীতল ভঁৰালত ৰখা হয়।

