Class 3, Environment Chapter 2, আমাৰ বিদ্যালয় , SEBA New Book

পৃষ্ঠা ১০:
ক্ৰিয়া-কলাপ ১
* প্ৰশ্ন: তলত দিয়া আৱৰ্জনাবোৰ কোনটো ডাষ্টবিনত পেলাবা, আঁচ্ টানি মিলোৱা-
* উত্তৰ:
* সেউজীয়া ডাষ্টবিন (USE ME) – আলুৰ বাকলি, কণীৰ খোলা, গছৰ শুকান পাত। (এইবোৰ সহজে পচি মাটিৰ লগত মিহলি হৈ যায়।)
* নীলা ডাষ্টবিন (USE ME) – প্লাষ্টিকৰ বটল, লাইটৰ বাল্বৰ টুকুৰা, কাপোৰৰ টুকুৰা, চিপ্ছৰ খালী পেকেট, পেলনীয়া কাগজ। (এই আৱৰ্জনাবোৰ পুনৰ ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।)
লিখোঁ আহা-
* প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ বিদ্যালয়খন তুমি কিয় ভাল পোৱা ভাবি-গুণি কেইটামান কাৰণ লিখা।
* উত্তৰ: (এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ বাবে দিয়া হৈছে। পাঠৰ ভিত্তিত উদাহৰণ হ’ল-)
মই মোৰ বিদ্যালয়খন ভাল পাওঁ কাৰণ—
* আমি আমাৰ বিদ্যালয়ৰ চৌহদটো আৰু শ্ৰেণীকোঠাসমূহ সদায় পৰিষ্কাৰ-পৰিচ্ছন্নকৈ ৰাখোঁ।
* আৱৰ্জনা পেলাবলৈ আমি নির্দিষ্ট ডাষ্টবিন ব্যৱহাৰ কৰোঁ।
* আমাৰ বিদ্যালয়ত এখন ধুনীয়া ফুলনি আৰু পাচলিৰ বাগিচা আছে।
আলোচনা কৰোঁ আহা-
* প্ৰশ্ন: বিদ্যালয়ত কেনেদৰে ফুলনি আৰু পাচলিৰ বাগিচা পাতিবা? শিক্ষক আৰু সহপাঠীসকলৰ সৈতে আলোচনা কৰা।
* উত্তৰ: শিক্ষক আৰু সহপাঠীসকলৰ সৈতে আলোচনা কৰি, কামৰ ভাগ-বতৰা কৰি আমি বিদ্যালয়ত ফুলনি আৰু পাচলিৰ বাগিচা পাতিব পাৰোঁ। আমি সকলোৱে মিলি বাগিচাখনৰ সময়মতে যতন ল’ব লাগিব।
* প্ৰশ্ন: পচন সাৰ কিদৰে তৈয়াৰ কৰিব পাৰি?
* উত্তৰ: বিদ্যালয়ৰ এঠাইত গাঁত খান্দি গছৰ ডাল-পাত আদি পেলাই পচন সাৰ তৈয়াৰ কৰিব পাৰি। সেইবোৰ গাঁতত পচি সাৰলৈ ৰূপান্তৰিত হয়।
* প্ৰশ্ন: পচন সাৰ ব্যৱহাৰৰ উপকাৰিতাসমূহ কি কি?
* উত্তৰ: পচন সাৰ গছৰ পুলি, ফুলৰ পুলি আদি ৰোওতে ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।
পৃষ্ঠা ১২:
কৰি চাওঁ আহা-
* প্ৰশ্ন: (দিশ নিৰ্ণয়)
* উত্তৰ: এটা সহজ উপায়েৰে দিশ নিৰ্ণয় কৰিব পাৰি। ৰাতিপুৱা সূৰ্যটোৰ ফালে মুখ কৰি হাত দুখন দুইফালে মেলি দিব লাগে।
* সন্মুখৰ ফালে পূব আৰু পিঠিৰ ফালে পশ্চিম দিশ হ’ব।
* বাঁওহাতৰ ফালে উত্তৰ আৰু সোঁহাতৰ ফালে দক্ষিণ দিশ হ’ব।
পৃষ্ঠা ১৩:
লিখোঁ আহা-
* প্ৰশ্ন: ৰিংকীহঁতৰ ঘৰৰপৰা বিদ্যালয়লৈ যোৱা বাটটো ছবিত বিচাৰি উলিয়াই এডাল পেঞ্চিলেৰে আঁচ্ টানি দেখুওৱা।
* উত্তৰ: (এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ বাবে এটা ছবি অঁকা কাৰ্যকলাপ।)
* প্ৰশ্ন: ছবিখনত বিদ্যালয়লৈ যোৱা বাটত কি কি দেখিছা?
* উত্তৰ: ছবিখনত বিদ্যালয়লৈ যোৱা বাটত ৰিংকীহঁতৰ ঘৰ, বাবলুইতৰ ঘৰ, এখন চিকিৎসালয় আৰু এটা বাছ স্টপেজ (আস্থান) দেখিছোঁ।
* প্ৰশ্ন: ৰিংকীহঁতৰ ঘৰটো বিদ্যালয়ৰ কোন দিশে আছে?
* উত্তৰ: (মানচিত্ৰখন চাই) ৰিংকীহঁতৰ ঘৰটো বিদ্যালয়ৰ দক্ষিণ-পশ্চিম দিশত আছে।
* প্ৰশ্ন: পুখুৰীটো ৰিংকীহঁতৰ ঘৰৰ কোন দিশত আছে?
* উত্তৰ: (মানচিত্ৰখন চাই) পুখুৰীটো ৰিংকীহঁতৰ ঘৰৰ দক্ষিণ-পূব দিশত আছে।
* প্ৰশ্ন: চিকিৎসালয়খন ৰিংকীহঁতৰ ঘৰৰ কোন দিশত আছে?
* উত্তৰ: (মানচিত্ৰখন চাই) চিকিৎসালয়খন ৰিংকীহঁতৰ ঘৰৰ উত্তৰ দিশত আছে।
কৰি চাওঁ আহা-
* প্ৰশ্ন: (বেগেতেৰে টেবুল জোখ) …এনেদৰে জোখোঁতে সকলোৰে জোখবোৰ নিমিলিল, নহয়নে বাৰু? ইয়াৰ কাৰণ কি বুলি ভাবা?
* উত্তৰ: সকলোৰে হাতৰ আকাৰ সমান নহয়। সেইবাবে বেগেতেৰে জোখোঁতে হিচাপটো একে নহ’ল (নিমিলিল)।
পৃষ্ঠা ১৪:
অনুশীলনী
১। উত্তৰ লিখা-
* (ক) প্ৰশ্ন: দিশ কেইটা আৰু কি কি?
* উত্তৰ: দিশ প্ৰধানকৈ চাৰিটা – পূব, পশ্চিম, উত্তৰ আৰু দক্ষিণ।
* (খ) প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ বিদ্যালয়ৰ চাৰিসীমাত কি কি আছে লিখা।
* উত্তৰ: (এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ বাবে দিয়া হৈছে। পাঠত দিয়া ‘ৰতনপুৰ আদর্শ বিদ্যালয়’ৰ চাৰিসীমা হ’ল-)
* উত্তৰ দিশ: এখন পাহাৰ আছে।
* দক্ষিণ দিশ: এখন ফুলনি আৰু বিদ্যালয়লৈ সোমোৱা গেটখন আছে।
* পূব দিশ: এখন পাচলিৰ বাগিচা আৰু এজোপা ডাঙৰ আঁহত গছ আছে।
* পশ্চিম দিশ: এডৰা সৰিয়হৰ খেতি আছে।
* (গ) প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ ঘৰৰ চাৰিসীমাত কি কি আছে লিখা।
* উত্তৰ: (এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীয়ে নিজৰ ঘৰৰ চাৰিসীমা অনুসৰি লিখিবলগীয়া কাৰ্যকলাপ।)
* (ঘ) প্ৰশ্ন: চকলেটৰ বাকলি, প্লাষ্টিকৰ খালী বটল আদি পেলাবলৈ কেনেকুৱা ৰঙৰ ডাষ্টবিন ব্যৱহাৰ কৰিব লাগে?
* উত্তৰ: চকলেটৰ বাকলি, প্লাষ্টিকৰ খালী বটল আদিৰ বাবে নীলা ৰঙৰ ডাষ্টবিন ব্যৱহাৰ কৰিব লাগে।
২। খালী ঠাই পূৰ কৰা-
* প্ৰশ্ন: সূর্যটো সদায় ____ দিশত ওলায় আৰু ____ দিশত মাৰ যায়।
* উত্তৰ: সূর্যটো সদায় পূব দিশত ওলায় আৰু পশ্চিম দিশত মাৰ যায়।
৩। পচন সাৰ কিদৰে তৈয়াৰ কৰা হয় লিখা।
* প্ৰশ্ন: পচন সাৰ কিদৰে তৈয়াৰ কৰা হয় লিখা।
* উত্তৰ: এঠাইত গাঁত খান্দি গছৰ ডাল-পাত আদি পেলোৱা হয়। সেইবোৰ তাতে পচি সাৰলৈ ৰূপান্তৰিত হয়। ইয়াকে পচন সাৰ বুলি কোৱা হয়।
৪। পেলনীয়া কাগজৰপৰা কি কি বস্তু সাজিব পাৰি লিখা।
* প্ৰশ্ন: পেলনীয়া কাগজৰপৰা কি কি বস্তু সাজিব পাৰি লিখা।
* উত্তৰ: পেলনীয়া কাগজৰপৰা কাগজৰ ফুল, মালা, ক’লাজ, চকৰি, নাও, পুতলা আদি বস্তু সাজিব পাৰি।
৫। ঘৰৰ ছবি এখন আঁকি তাৰ দিশকেইটা দেখুওৱা।
* প্ৰশ্ন: ঘৰৰ ছবি এখন আঁকি তাৰ দিশকেইটা দেখুওৱা।
* উত্তৰ: (এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ বাবে এটা ছবি অঁকা কাৰ্যকলাপ।)
*
