পাঠ-৭ অসমৰ সংস্কৃতি, Class -5, Environment Chapter -7, Assamese medium
Next Chapter

পৃষ্ঠা ৪৯ (কাৰ্যকলাপ)
শিক্ষক আৰু অভিভাৱকৰ পৰা জানি লৈ লিখা –
* প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ অঞ্চলত কোন কোন জাতি-জনজাতিৰ লোক বাস কৰে?
* উত্তৰ: (এইটো এটা অঞ্চলভিত্তিক প্ৰশ্ন। পাঠৰ আধাৰত এটা নমুনা উত্তৰ দিয়া হ’ল:) আমাৰ অঞ্চলত অসমীয়া, বাংলা আৰু হিন্দী ভাষী লোকৰ লগতে বড়ো, মিছিং আৰু ৰাভা জনজাতিৰ লোক বাস কৰে।
* প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ শ্ৰেণীত কি কি ভাষা-ভাষীৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰী আছে?
* উত্তৰ: (এইটো শ্ৰেণীভিত্তিক প্ৰশ্ন। পাঠৰ আধাৰত এটা নমুনা উত্তৰ দিয়া হ’ল:) আমাৰ শ্ৰেণীত অসমীয়া, বাংলা, হিন্দী আৰু বড়ো ভাষা-ভাষীৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰী আছে।
পৃষ্ঠা ৫০ (কাৰ্যকলাপ)
* প্ৰশ্ন: শংকৰদেৱৰ সমসাময়িক আন এজন মহাপুৰুষে অসমীয়া সংস্কৃতিলৈ অৱদান আগবঢ়াই থৈ গৈছে। তেওঁ কোন জানানে?
* উত্তৰ: তেওঁ হ’ল মহাপুৰুষ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱৰ প্ৰিয় শিষ্য মাধৱদেৱ।
* প্ৰশ্ন: শিক্ষকৰ পৰা জানি লৈ তেওঁৰ অৱদানসমূহ উল্লেখ কৰা।
* উত্তৰ: মহাপুৰুষ মাধৱদেৱে তেওঁৰ গুৰু শংকৰদেৱৰ সৈতে লগ লাগি অসমৰ সংস্কৃতিক এক নতুন মাত্ৰা প্ৰদান কৰিছিল। তেখেতে বহুতো গীত-মাত (বৰগীত, ভটিমা) আৰু নাট ৰচনা কৰি অসমীয়া সংস্কৃতিৰ ভঁৰাল চহকী কৰি থৈ গৈছে।
দলত আলোচনা কৰি লিখা –
* প্ৰশ্ন: ঘৰলৈ অতিথি আহিলে তোমালোকে কেনেকৈ তেওঁলোকক শুশ্রূষা কৰা?
* উত্তৰ: আমাৰ সামাজিক পৰম্পৰা অনুসৰি ঘৰলৈ অতিথি আহিলে প্রথমে তামোল-পাণ আৰু পাছত চাহ-জলপানেৰে আপ্যায়ন কৰা হয়।
পৃষ্ঠা ৫১ (কাৰ্যকলাপ)
* প্ৰশ্ন: তোমালোকে জনা দুটা সাঁথৰ লিখি তাৰ উত্তৰ দিয়া।
* উত্তৰ: (পাঠ্যপুথিত সাঁথৰ দিয়া হোৱা নাই। তলত দুটা সাঁথৰৰ উদাহৰণ দিয়া হ’ল:)
* সাঁথৰ: ইমানটো বগলী, কণী পাৰে বাৰ শ।
উত্তৰ: কলডিল।
* সাঁথৰ: ইমানটো বটুৱা, তাৰ নাই চকুৱা।
উত্তৰ: কণী।
* তলৰ তালিকাৰপৰা কেইবিধমান জনজাতীয় সাজ-পাৰ সম্বন্ধে জানি লওঁ আহা –
* জনজাতি – বড়ো
* মহিলাৰ সাজ-পাৰ – দখনা, ফালি
* পুৰুষৰ সাজপাৰ – গামোচা, আৰ’ণাই
* জনজাতি – মিছিং
* মহিলাৰ সাজ-পাৰ – এগে-গাচৰ, ৰিবি-গাচেং, গেৰ
* পুৰুষৰ সাজপাৰ – মিবু গালুক, গনচা ওগান, টঙালি
* জনজাতি – তিৱা
* মহিলাৰ সাজ-পাৰ – জচকাই, ফাচকাই, নাৰা, কাচ্যং
* পুৰুষৰ সাজপাৰ – ঠেনাচ, টাগলা, ফাগা
* জনজাতি – ডিমাছা
* মহিলাৰ সাজ-পাৰ – ৰিগু বিজাম্ফাই, বিখাউছা, জিচু
* পুৰুষৰ সাজপাৰ – ৰিছা, ৰিমছাউ, গাইনথাউ, পাগ্ৰি
* জনজাতি – কার্বি
* মহিলাৰ সাজ-পাৰ – পিনি, পেকক, রামকক, চেলেং
* পুৰুষৰ সাজপাৰ – চইহংথৰ, চেলেং, প’ই
পৃষ্ঠা ৫২ (কাৰ্যকলাপ)
শিক্ষক আৰু অভিভাৱকৰ পৰা জানি লৈ লিখা –
* প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ অঞ্চলত বাস কৰা জনগোষ্ঠী এটাৰ সাজ-পাৰ আৰু তাৰ লগত মিলাই পিন্ধা অলংকাৰ দুবিধৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) আমাৰ অঞ্চলত বাস কৰা বড়ো জনগোষ্ঠীৰ মহিলাসকলে ‘দখনা’ পিন্ধে। ইয়াৰ লগত মিলাই তেওঁলোকে ডিঙিত গলপতা আৰু কাণত থুৰীয়া জাতীয় অলংকাৰ পিন্ধা দেখা যায়।
পৃষ্ঠা ৫৩ (কাৰ্যকলাপ)
ছবি চাই লিখোঁ আহা –
* প্ৰশ্ন: ওপৰত উল্লেখ কৰা বাদ্যযন্ত্রসমূহ কি কি গীত-নৃত্যত ব্যৱহাৰ কৰা হয়?
* উত্তৰ:
* ঢোল, পেঁপা, গগনা, টকা: এইবোৰ বিহুগীত, হুঁচৰি আদিৰ লগত ব্যৱহাৰ কৰা হয়।
* খোল, তাল, ভোৰতাল: এইবোৰ সত্ৰীয়া নৃত্য, বৰগীত, ভাওনা, আৰু ভোৰতাল নৃত্যত ব্যৱহাৰ কৰা হয়।
* চিফুং: ই বড়োসকলৰ খেৰাই নৃত্যত ব্যৱহৃত বাদ্যযন্ত্র।
* দোতৰা, টোকাৰী, বাঁহী: এইবোৰ বনগীত, লোকগীত আদিত ব্যৱহাৰ কৰা হয়।
* প্ৰশ্ন: তোমালোকে জনা দুবিধ বাদ্যযন্ত্ৰৰ নাম লিখা। সেইবোৰ কি কি নৃত্যৰ লগত জড়িত?
* উত্তৰ: মই জনা দুবিধ বাদ্যযন্ত্ৰ হ’ল ঢোল আৰু খোল। ঢোল বিহু নৃত্যৰ লগত জড়িত আৰু খোল সত্ৰীয়া নৃত্যৰ লগত জড়িত।
* প্ৰশ্ন: তুমি কেতিয়াবা কোনো সামাজিক অনুষ্ঠানত উপস্থিত থাকি পাইছানে? যদি পাইছা তেনেহ’লে সেইবোৰৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) হয়, মই বিয়া, সবাহ আৰু ভাওনা আদি সামাজিক অনুষ্ঠানত উপস্থিত থাকি পাইছোঁ।
* প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ অঞ্চলত ৰাজহুৱাকৈ কি কি উৎসৱ পালন কৰা হয়?
* উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) আমাৰ অঞ্চলত ৰাজহুৱাকৈ ব’হাগ বিহু, দুৰ্গা পূজা, ঈদ আদি উৎসৱ পালন কৰা হয়।
পৃষ্ঠা ৫৪ (কাৰ্যকলাপ)
দলত আলোচনা কৰোঁ –
* প্ৰশ্ন: তোমালোকৰ অঞ্চলত পালন কৰা যিকোনো এটা উৎসৱত কেনে ধৰণৰ ৰীতি-নীতি মানি চলা হয়।
* উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) আমাৰ অঞ্চলত পালন কৰা ব’হাগ বিহুত বিভিন্ন ৰীতি-নীতি মানি চলা হয়। ব’হাগৰ প্ৰথম দিনা গৰু বিহু হিচাপে পালন কৰা হয়। গৰুক গা-ধুৱাই নতুন পঘা দিয়া হয় আৰু সন্ধিয়া জাগ দিয়া হয়। দ্বিতীয় দিনা মানুহ বিহু। এই দিনা সৰুৱে ডাঙৰক সেৱা কৰে আৰু ডাঙৰে সৰুজনক আশীৰ্বাদ দিয়ে। মান্যসকলক ‘বিহুৱান’ (গামোচা) দি সন্মান যচা হয় আৰু সকলোৱে মিলি পিঠা-পনা খাই আনন্দ কৰে।
দলগত কার্য –
* প্ৰশ্ন: অসমৰ বিভিন্ন জনগোষ্ঠীৰ লোকে পৰিধান কৰা সাজ-পাৰ, অলংকাৰ নাইবা বাদ্যযন্ত্ৰৰ ফটো বা ছবি সংগ্ৰহ কৰি এখন এলবাম প্রস্তুত কৰা।
* উত্তৰ: এইটো এটা দলগত প্ৰকল্প কাৰ্য। (ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে পাঠত দিয়া ছবিসমূহৰ দৰে ছবি সংগ্ৰহ কৰি এলবাম বনাব লাগিব।)
* প্ৰশ্ন: শিক্ষক আৰু অভিভাৱকৰ সহায়ত স্থানীয় সামগ্ৰীৰে (চাউলৰ গুড়ি, আটা, শুকান পাতৰ গুড়ি, ফুলৰ পাহি আদি) আল্পনা সাজা।
* উত্তৰ: এইটো এটা হাতে-কামে কৰা কাৰ্যকলাপ।
পৃষ্ঠা ৫৫ (কাৰ্যকলাপ)
* প্ৰশ্ন: পুৰণি কীৰ্তিচিহ্নৰ বিভিন্ন ছবিসমূহ সংগ্ৰহ কৰি এলবাম নাইবা প্ৰাচীৰ পত্রিকা প্ৰস্তুত কৰা।
* উত্তৰ: এইটো এটা প্ৰকল্প কাৰ্য। (ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে পাঠত দিয়া ৰংঘৰ, অগ্নিগড়, মদন কামদেৱ আদিৰ ছবি সংগ্ৰহ কৰিব লাগিব।)
পৃষ্ঠা ৫৭ (অনুশীলনী)
১। উত্তৰ লিখা –
* (ক) মহাপুৰুষ শংকৰদেৱে অসমীয়া সংস্কৃতিলৈ আগবঢ়োৱা দুটা অৱদানৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: মহাপুৰুষ শংকৰদেৱে অসমীয়া সংস্কৃতিলৈ আগবঢ়োৱা দুটা অৱদান হ’ল ভাওনা-সবাহ আৰু সত্ৰীয়া নৃত্য।
* (খ) চাৰিবিধ ডিঙিত পিন্ধা অসমীয়া গহনাৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: ডিঙিত পিন্ধা চাৰিবিধ অসমীয়া গহনাৰ নাম হ’ল- ডুগডুগী, সাতসৰী, মাদলি আৰু গলপতা।
* (গ) তিনিবিধ নৃত্যৰ নাম আৰু তাৰ লগত জড়িত তিনিবিধ বাদ্য যন্ত্ৰৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ:
* * বিহু নৃত্য: ঢোল
* * সত্ৰীয়া নৃত্য: খোল
* * ভোৰতাল নৃত্য: ভোৰতাল
* (ঘ) চাউলৰ গুড়িৰ পৰা প্ৰস্তুত কৰা চাৰিবিধ খাদ্যবস্তুৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: চাউলৰ গুড়িৰ পৰা প্ৰস্তুত কৰা চাৰিবিধ খাদ্যবস্তু হ’ল- তিলপিঠা, ঘিলাপিঠা, টেকেলিপিঠা আৰু পিঠাগুড়ি (যি সান্দহ আদি বনাবলৈ ব্যৱহাৰ হয়)।
* (ঙ) শিৱসাগৰ জিলাত থকা পুৰণি দুটা কীৰ্তিচিহ্নৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ: শিৱসাগৰ জিলাত থকা পুৰণি দুটা কীৰ্তিচিহ্ন হ’ল ৰংঘৰ আৰু শিৱদৌল।
* (চ) অসমত থকা দুটা মন্দিৰ, দুটা দৌল আৰু দুখন সত্ৰৰ নাম লিখা।
* উত্তৰ:
* দুটা মন্দিৰ: কামাখ্যা মন্দিৰ আৰু হয়গ্ৰীৱ-মাধৱ মন্দিৰ।
* দুটা দৌল: শিৱদৌল আৰু জয়দৌল।
* দুখন সত্ৰ: আউনীআটি সত্ৰ আৰু কমলাবাৰী সত্ৰ।
২। খালী ঠাই পূৰ কৰা –
* (ক) ব’হাগত ব’হাগ বা ৰঙালী বিহু পালন কৰা হয়।
* (খ) খেৰাই পূজা বড়োসকলে পালন কৰে।
* (গ) বিহু কৃষিভিত্তিক উৎসৱ।
* (ঘ) মিছিংসকলে ‘আলি-আয়ে-লৃগাং’ উৎসৱ পালন কৰে।
৩। ‘ক’ অংশৰ লগত ‘খ’ অংশ মিলোৱা –
* অগ্নিগড় – তেজপুৰ
* সূর্য পাহাৰ – গোৱালপাৰা
* পোৱামক্কা – (কামৰূপ)
* টেগবাহাদুৰৰ গুৰুদ্বাৰ – ধুবুৰী
* ভূৱন পাহাৰৰ মন্দিৰ – কাছাৰ
৪। চমুটোকা লিখা –
* (ক) ৰংঘৰ: ৰংঘৰ শিৱসাগৰ জিলাত অৱস্থিত। ই আহোম দিনৰ এটা উল্লেখযোগ্য কীৰ্তিচিহ্ন।
* (খ) অগ্নিগড়: অগ্নিগড় তেজপুৰত অৱস্থিত এক প্ৰাচীন কীৰ্তিচিহ্ন।
* (গ) মাইবং: মাইবং ডিমা হাছাও জিলাত অৱস্থিত। ইয়াত কছাৰীসকলৰ প্ৰাচীন কীৰ্তিচিহ্ন (যেনে – শিলৰ মন্দিৰ) দেখিবলৈ পোৱা যায়।
* (ঘ) সূর্য পাহাৰ: সূর্য পাহাৰ গোৱালপাৰাত অৱস্থিত এক প্ৰাচীন কীৰ্তিচিহ্ন।
* (ঙ) হয়গ্ৰীৱ-মাধৱ মন্দিৰ: হয়গ্ৰীৱ-মাধৱ মন্দিৰ কামৰূপ জিলাৰ হাজোত অৱস্থিত। ই অসমৰ এটা উল্লেখযোগ্য পুৰণি মঠ-মন্দিৰ আৰু আমাৰ ঐতিহ্যৰ প্ৰতীক।
৫। অসমৰ জাতীয় উৎসৱ বিহুৰ বিষয়ে চমুকৈ লিখা।
* উত্তৰ: বিহু অসমৰ জাতীয় উৎসৱ। ই এক কৃষিভিত্তিক উৎসৱ। জাতি-ধর্ম নির্বিশেষে সকলো অসমীয়াই বিহু উৎসৱ পালন কৰে। বিহু তিনিটা- ব’হাগ বা ৰঙালী বিহু, মাঘ বা ভোগালী বিহু আৰু কাতি বিহু। ব’হাগত খেতিয়কে ন-গুটি সিঁচে, মাঘত খেতি চপায়, আৰু কাতিত ভৰা পথাৰ কামনা কৰি চাকি জ্বলায়। ব’হাগ বিহুত মান্যসকলক ‘বিহুৱান’ দি সন্মান যচা হয়।
৬। এখন শৰাইৰ ছবি আঁকা-
* উত্তৰ: এইটো এটা অংকন কাৰ্য। (ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে নিজৰ বহীত এখন শৰাইৰ ছবি আঁকিব লাগিব।)
