
পাঠ ১৫: মহো-হো গীত, Class 6, MIL Chapter 15, SEBA Assamese Medium
Next Chapter
ক্ৰিয়া-কলাপ (পৃষ্ঠা ১৪৬)
১।
* প্ৰশ্ন: (গীতটো শুদ্ধ উচ্চাৰণেৰে আবৃত্তি কৰিবলৈ দিয়া হৈছে। ই এক মৌখিক ক্ৰিয়া।)
২। তলত দিয়া প্ৰশ্নসমূহৰ উত্তৰ কোৱা আৰু লিখা।
* (ক) মহো-হো গীতত কিয় ‘মহ’ খেদোৱা বুলি কোৱা হৈছে?
* উত্তৰ: পুৰণি কালত আঘোণ মাহত পথাৰত ধান পকিলে মহৰ উপদ্ৰৱ বাঢ়িছিল। মানুহৰ বিশ্বাস আছিল যে এনেদৰে গীত গাই মহ খেদিলে পথাৰৰ ধান আৰু গোহালিৰ গৰু-ম’হ মহৰ উপদ্ৰৱৰ পৰা ৰক্ষা পৰে। সেয়েহে এই গীতক ‘মহ খেদোৱা’ গীত বুলি কোৱা হয়।
* (খ) মহ খেদিবলৈ অহা দলটোক গঞাই কিয় আদৰ-সাদৰ কৰে?
* উত্তৰ: মহ খেদিবলৈ অহা দলটোৱে গীত গাই গৃহস্থক আশীৰ্বাদ দিয়ে। এনেদৰে গীত গালে গৃহস্থৰ মংগল হয় বুলি বিশ্বাস কৰা হয়, সেয়েহে গঞাই দলটোক আদৰ-সাদৰ কৰে।
* (গ) দলটোৱে মহ খেদিবলৈ কি কি বাদ্য ব্যৱহাৰ কৰে?
* উত্তৰ: দলটোৱে মহ খেদিবলৈ বাঁহৰ টোকোন, কাঠি, বাঁহৰ চুঙাৰে নিৰ্মিত ‘টেপোৰ’ আৰু তাল আদি বাদ্য ব্যৱহাৰ কৰে।
* (ঘ) দলটোৱে গীত গাই গৃহস্থক কি বুলি আশীৰ্বাদ দিয়ে?
* উত্তৰ: দলটোৱে গীত গাই গৃহস্থক ধান-ধানেৰে ভঁৰাল ভৰি থাকিবলৈ, গোহালি গৰুৰে পূৰ্ণ হ’বলৈ আৰু লখিমী অচলা হৈ থাকিবলৈ আশীৰ্বাদ দিয়ে।
৩।
* প্ৰশ্ন: মহো-হো গীতটোত কৃষিৰ লগত জড়িত দুবিধ সঁজুলিৰ নাম আছে। সঁজুলি দুবিধ কি কি?
* উত্তৰ: সঁজুলি দুবিধ হ’ল– হাল আৰু সীৰলু।
৪।
* প্ৰশ্ন: মহো-হো গীতটোৰ অন্ত্যধ্বনি মিল থকা শব্দবোৰ বাছি উলিয়াই লিখা।
* উত্তৰ:
* হো – লৈয়ো
* দে – দে
* নুন – দুন
* ক’ৰি – চ’ৰি
* বাটে – ঘাটে
* মাক – শাক
* ভঁৰাল – কঁঠাল
৫।
* প্ৰশ্ন: …এনেধৰণৰ আৰু পাঁচটা যুৰীয়া শব্দ লিখা।
* উত্তৰ (নমুনা):
* ধান-চাউল
* গীত-মাত
* খেতি-বাতি
* হালি-জালি
* গৰু-ম’হ
৬। বাক্য ৰচনা কৰা–
* ভঁৰাল – খেতিয়কৰ ভঁৰাল ধানেৰে ভৰি আছে।
* ওম – মহো-হো গীত গাই ল’ৰাবোৰে বৰ ওম পাইছে।
* হাল – ৰাতিপুৱাই খেতিয়কজন হাল লৈ পথাৰলৈ গ’ল।
* চাউল – গৃহস্থই মহ খেদা দলটোক চাউল দান কৰিলে।
* গোঁহালি – গধূলি গৰুবোৰ গোঁহালিলৈ ঘূৰি আহিল।
৭।
* প্ৰশ্ন: মহো-হো গীতটোত থকা পাঁচটা বিশেষ্য পদ আৰু পাঁচটা ক্ৰিয়া পদ বাছি উলিয়াই তাৰ মান্যৰূপবোৰ লিখা।
* উত্তৰ:
* বিশেষ্য পদ (আঞ্চলিক ৰূপ) – মান্যৰূপ
* টেপোৰ – টেপোৰ
* চাউল (চাউল) – চাউল
* ভঁৰাল (ভঁৰাল) – ভঁৰাল
* গোঁহালি (গোঁহালি) – গোহালি
* বাটে – বাটে
* ক্ৰিয়া পদ (আঞ্চলিক ৰূপ) – মান্যৰূপ
* খেদ্যাও (খেদ্যও) – খেদোঁ
* লৈয়ো (লৈয়ো) – লওঁ
* দিয়ক (দিয়ক) – দিয়ক
* নাযায় (নাযায়) – নাযায়
* বাজ্যাও (বাজ্যাও) – বজাওঁ
ক্ৰিয়া-কলাপ (পৃষ্ঠা ১৪৭)
৮। তলৰ পদবোৰত কি কি বিভক্তি চিন যোগ হৈ আছে লিখা।
* মাকক – ক (দ্বিতীয়া)
* টেপোৰত – ত (সপ্তমী)
* ৰূপৰ – ৰ (ষষ্ঠী)
* সীৰলুত – ত (সপ্তমী)
* সোণৰ – ৰ (ষষ্ঠী)
* বুঢ়ীদিয়তাৰ – ৰ (ষষ্ঠী)
* ঘাটেৰে – এৰে (তৃতীয়া)
৯।
* প্ৰশ্ন: ‘মহো-হো’ৰ বাহিৰে নিজ নিজ অঞ্চলত পালন কৰা লোক উৎসৱসমূহৰ বিষয়ে এটা টোকা যুগুত কৰা।
* উত্তৰ (নমুনা): ‘মহো-হো’ৰ বাহিৰে আমাৰ অঞ্চলত পালন কৰা এটা উল্লেখযোগ্য লোক উৎসৱ হ’ল ‘ন-খোৱা’ উৎসৱ। ই এক কৃষিভিত্তিক উৎসৱ। খেতিয়কে পথাৰৰ নতুন ধান চপোৱাৰ পাছত এই উৎসৱ পতা হয়। নতুন শস্য প্ৰথমে দেৱতা আৰু পূৰ্বপুৰুষক অৰ্পণ কৰি তাৰ পিছত পৰিয়ালৰ সকলোৱে একেলগে মিলি খায়। এই উৎসৱে নতুন শস্যক আদৰণি জনোৱাৰ লগতে পৰিয়ালৰ মাজত একতাৰ ভাৱ বৃদ্ধি কৰে।
১১। তলত দিয়া শব্দবোৰৰ অৰ্থ অভিধান চাই লিখা।
* টেপোৰ – বাঁহৰ চুঙাৰে সজা এবিধ বাদ্যযন্ত্ৰ।
* গোঁহালি – গৰু-ম’হ থকা ঘৰ।
* সীৰলু – নাঙলৰ যি অংশই মাটি ফালি যায়।
* খাগৰি – এবিধ ইকৰা জাতীয় বন।
* চাকি – পোহৰৰ বাবে জলোৱা সঁজুলি;
