
পাঠ ১৪: নদী-দ্বীপে ৰিঙিয়ায়, Class 6, MIL Chapter 14, SEBA Assamese Medium
Next Chapter
ক্ৰিয়া-কলাপ (পৃষ্ঠা ১৩৭)
পাঠভিত্তিক
১। তলত দিয়া প্রশ্নসমূহৰ শুদ্ধ উত্তৰটো বাছি উলিওৱাই সঠিক বৃত্তটো পূৰ কৰা–
* প্ৰশ্ন: “ছাৰ, ইমান ডাঙৰ সেইটো কি চৰাই?”–কথাষাৰ কোনে সুধিছিল?
* (ক) ৰাজীৱজ্যোতিয়ে
* (খ) চাংপিয়ে
* (গ) মিৰিলিঙে
* (ঘ) উৰ্মিয়ে
* উত্তৰ: (গ) মিৰিলিঙে
* প্ৰশ্ন: পানীৰ লহৰত ৰঙীণ মুকুতা-মণিবোৰ কিয় জিলিকি উঠাৰ দৰে লাগিছিল?
* (ক) ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ পানীখন বিশাল হোৱাৰ বাবে
* (খ) ফেৰীখন নৈৰ পাৰে পাৰে গৈ থকাৰ বাবে
* (গ) অস্তগামী বেলিৰ পোহৰ নৈৰ পানীত পৰাৰ বাবে
* (ঘ) কঁহুৱা ফুলবোৰ বতাহত হালি-জালি থকাৰ বাবে
* উত্তৰ: (গ) অস্তগামী বেলিৰ পোহৰ নৈৰ পানীত পৰাৰ বাবে
২।
* প্ৰশ্ন: তুমি ওপৰৰ দ্বিতীয় প্ৰশ্নৰ উত্তৰটো কিয় শুদ্ধ বুলি বাছি ল’লা? সহপাঠীৰ লগত আলোচনা কৰি কোৱা।
* উত্তৰ: মই (গ) উত্তৰটো শুদ্ধ বুলি বাছি লৈছোঁ কাৰণ পাঠটোত স্পষ্টকৈ উল্লেখ আছে যে সেইটো দুপৰীয়া সময় আছিল আৰু “অস্তগামী বেলিৰ পোহৰ ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ বিশাল জলৰাশিত পৰিছে”, যাৰ ফলত “ৰঙীণ মুকুতা-মণিবোৰ” জিলিকি উঠা যেন লাগিছিল।
৩।
* প্ৰশ্ন: ‘নদী-দ্বীপে ৰিঙিয়ায়’ পাঠটো পঢ়া আৰু ভ্ৰমণ কাহিনীটো সহপাঠীৰ আগত বৰ্ণনা কৰা।
* উত্তৰ (কাহিনীৰ বৰ্ণনা): ভ্ৰমণ কাহিনীটোত ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে শিক্ষকৰ সৈতে মাজুলীলৈ যোৱা এক ভ্ৰমণৰ বৰ্ণনা দিয়া হৈছে। তেওঁলোকে ফেৰীৰে ব্ৰহ্মপুত্ৰ পাৰ হওঁতে অস্তগামী বেলিৰ পোহৰত জিলিকি থকা পানী, কঁহুৱা ফুল, আৰু বিভিন্ন চৰাই যেনে চিলনী, শামুকভঙা, মাছৰোকা আদি দেখি আনন্দিত হৈছিল। মাজুলী পাই তেওঁলোকে উত্তৰ কমলাবাৰী সত্ৰত জিৰণি লৈছিল। পিছদিনা তেওঁলোকে সত্ৰৰ ‘মাটি আখৰা’ আৰু চামগুৰি সত্ৰত মুখা নিৰ্মাণৰ কাম দেখিছিল। ঘূৰি আহোঁতে তেওঁলোকে মাজুলীৰ গৰাখহনীয়াৰ দৃশ্য দেখি দুখ পাইছিল।
৪।
* প্ৰশ্ন: তলত দিয়া শব্দবোৰৰ অৰ্থ অভিধান চাই লিখা।
* উত্তৰ:
* অপৰূপ – যাৰ ৰূপৰ তুলনা নাই; অতি সুন্দৰ।
* পৰিভ্ৰমী – এপৰপৰা আন ঠাইলৈ ভ্ৰমি ফুৰা; ঘূৰি ফুৰা।
* দলদোপ – দল বান্ধি বা গোট খাই কৰা কোলাহল।
* তৈয়াকবায়কৈ – খৰখেদাকৈ; তৎক্ষণাত।
* অবিৰত – একেৰাহে; নিৰন্তৰ।
* উমৈহতীয়া – সকলোৰে উমঘটিত; সামূহিক।
* অজস্ৰ – অসংখ্য; অলেখ।
ক্ৰিয়া-কলাপ (পৃষ্ঠা ১৩৮)
৫। তলত দিয়া প্রশ্নসমূহৰ উত্তৰ কোৱা আৰু লিখা।
* (ক) ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকল মাজুলী ভ্ৰমণলৈ কাৰ নেতৃত্বত গৈছিল?
* উত্তৰ: ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকল মাজুলী ভ্ৰমণলৈ হাজৰিকা ছাৰ, ৰূপতালী বাইদেউ আৰু মিৰ শ্ব’লে বাইদেউৰ নেতৃত্বত গৈছিল।
* (খ) মাজুলীলৈ যাবলৈ তেওঁলোকে ফেৰীৰে কোনখন নৈ পাৰ হৈছিল?
* উত্তৰ: মাজুলীলৈ যাবলৈ তেওঁলোকে ফেৰীৰে ব্ৰহ্মপুত্ৰ নৈ পাৰ হৈছিল।
* (গ) ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে নিশা ক’ত কটাইছিল?
* উত্তৰ: ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে নিশা উত্তৰ কমলাবাৰী সত্ৰৰ অতিথিশালাত কটাইছিল।
৬। কোনে, কেতিয়া আৰু কিয় কৈছিল লিখা।
* (ক) “ব্ৰহ্মপুত্ৰ আৰু ইয়াৰ দাঁতি-কাষৰীয়া বিল… … বহু পৰিভ্ৰমী চৰাইয়ো আহে।”
* উত্তৰ: এই কথাষাৰ হাজৰিকা ছাৰে কৈছিল। যেতিয়া মিৰিলিঙে পানীত দেখা পোৱা চিলনী চৰাইটোৰ বিষয়ে সুধিছিল, তেতিয়া ছাৰে ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ আশে-পাশে পোৱা বিভিন্ন থলুৱা আৰু পৰিভ্ৰমী চৰাইৰ বিষয়ে বুজাবলৈ এই কথা কৈছিল।
* (খ) “নাচ-ভাওনাত ব্যৱহাৰ কৰা মুখাবোৰ … এক জীৱন্ত ৰূপ লয়।”
* উত্তৰ: এই কথাষাৰ হাজৰিকা ছাৰে কৈছিল। ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে যেতিয়া চামগুৰি সত্ৰত মুখাশিল্প দেখি আছিল, তেতিয়া ছাৰে তেওঁলোকক মুখাশিল্পৰ গুৰুত্ব আৰু ই কেনেকৈ নাচ-ভাওনাত জীৱন্ত ৰূপ লয়, সেই বিষয়ে বুজাবলৈ কৈছিল।
৭।
* প্ৰশ্ন: বানপানী আৰু গৰাখহনীয়াই মাজুলীত কেনেধৰণৰ সমস্যাৰ সৃষ্টি কৰিছে পাঠৰ আধাৰত বুজাই লিখা।
* উত্তৰ: পাঠটোৰ মতে, বানপানী আৰু গৰাখহনীয়াই মাজুলীৰ ভয়ংকৰ সমস্যাৰ সৃষ্টি কৰিছে। উভতি আহোঁতে ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে গৰাখহনীয়া দেখিছিল। হাজৰিকা ছাৰে কৈছিল যে বানপানী আৰু গৰাখহনীয়াৰ ফলত ইতিমধ্যে মাজুলীৰ বহু মাটি ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ বুকুত জাহ গৈছে আৰু বহুতো সত্ৰও ইয়াৰ ফলত নি:চিহ্ন হৈ গৈছে বা স্থানান্তৰ কৰিবলগীয়া হৈছে।
৮।
* প্ৰশ্ন: পাঠটোত উল্লেখ থকা ৰং কেইবিধৰ নাম লিখা আৰু কোনটো ৰঙৰ প্ৰতিফলন ক’ত ঘটিছে তাৰ এখন তালিকা প্ৰস্তুত কৰা–
* উত্তৰ:
* ৰং – ৰঙীণ
* প্ৰতিফলন – বেলিৰ পোহৰ ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ জলৰাশিত পৰি ৰঙীণ মুকুতা-মণিৰ দৰে জিলিকিছে।
* ৰং – ৰূপতালী
* প্ৰতিফলন – ৰূপতালী বাইদেউৰ নামত এই ৰংটো উল্লেখ আছে।
* ৰং – সোণালী
* প্ৰতিফলন – পুৱাৰ সোণালী ৰ’দত ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে সত্ৰ দৰ্শন কৰিছিল।
* ৰং – ৰং-বিৰঙৰ
* প্ৰতিফলন – মিচিং গাঁৱৰ ছোৱালীজনীয়ে ৰং-বিৰঙৰ ফুলবচা কাপোৰ বৈ আছিল।
৯।
* প্ৰশ্ন: বাক্য ৰচনা কৰা –
* উত্তৰ:
* হাঁহি-স্ফূৰ্তি – ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে হাঁহি-স্ফূৰ্তিৰে ভ্ৰমণৰ বাবে ওলাইছিল।
* হালি-জালি – বতাহত কঁহুৱা ফুলবোৰ হালি-জালি আছিল।
* ৰিণিকি-ৰিণিকি – দূৰৰ পৰা ৰিণিকি-ৰিণিকি মাত এটা ভাঁহি আহিছিল।
* গায়ন-বায়ন – (পাঠত ‘নাচ-ভাওনা’ আছে) সত্ৰত গায়ন-বায়ন এক মুখ্য কলা।
* নাচ-ভাওনা – সত্ৰবোৰত নাচ-ভাওনাত মুখা ব্যৱহাৰ কৰা হয়।
ক্ৰিয়া-কলাপ (পৃষ্ঠা ১৪০)
ভাষা-অধ্যয়ন
১০।
* প্ৰশ্ন: তলত দিয়া বাক্যকেইটা পঢ়া আৰু খালী ঠাই পূৰ কৰা।
* উত্তৰ:
* (ক) ৰাজীৱজ্যোতিয়ে কিতাপ পঢ়ি আছিল।
* (খ) ৰূপতালী বাইদেৱে কথা কৈ আছিল।
* (গ) ফেৰীখন গৈ আছিল।
* (ঘ) মিৰিলিঙে চাই আছিল।
* (ঙ) চিলনীটোৱে উৰি আছিল।
১১।
* প্ৰশ্ন: তোমাৰ ভাল লগা কেইখনমান মুখাৰ নাম উল্লেখ কৰা। সেই মুখাকেইখন তোমাৰ কিয় ভাল লাগে কোৱা আৰু লিখা।
* উত্তৰ (নমুনা): মোৰ ভাল লগা মুখাকেইখন হ’ল— গৰুড়, হনুমান আৰু নৰসিংহৰ মুখা। এই মুখাবোৰ চামগুৰি সত্ৰত নিৰ্মাণ কৰা হয়। ভাওনাত এই মুখাবোৰ পিন্ধি অভিনয় কৰিলে চৰিত্ৰবোৰ সঁচাকৈ জীৱন্ত হৈ উঠা যেন লাগে, সেয়ে মোৰ ভাল লাগে।
ক্ৰিয়া-কলাপ (পৃষ্ঠা ১৪১)
জ্ঞান-সম্প্ৰসাৰণ
১২।
* প্ৰশ্ন: মাটি আখৰা আৰু সত্ৰীয়া নৃত্যৰ বিষয়ে বিভিন্ন উৎস… তথ্য সংগ্ৰহ কৰি লিখা।
* উত্তৰ (পাঠৰ আধাৰত): মাটি আখৰা হ’ল সত্ৰীয়া নৃত্যৰ প্ৰাথমিক পাঠ। ইয়াৰ জৰিয়তে ন-শিকাৰু এজনৰ শৰীৰটো সত্ৰীয়া নৃত্যৰ বাবে উপযুক্ত কৰি গঢ়ি তোলা হয়। ই শৰীৰৰ মাংসপেশী, হাত আদি নমনীয় আৰু মজবুত কৰি নৃত্য নিখুঁতভাৱে পৰিৱেশন কৰিব পৰাকৈ শৰীৰটো সাজু কৰে।
১৩।
* প্ৰশ্ন: বিভিন্ন ঋতুত সৰি থকা ফুল সংগ্ৰহ কৰা। … মালা গঁথা … মালাধাৰি কি কৰিবা লিখা।
* উত্তৰ (নমুনা): মই ফুলবোৰ সংগ্ৰহ কৰি এগছি সুন্দৰ মালা গঁথিম। মালাধাৰি মই আমাৰ ঘৰৰ থাপনাত ঈশ্বৰক অৰ্পণ কৰিম।
