পাঠ ১৩: ওজা-পালি, Class 5, Chapter 13, SEBA

 

পাঠ ১৩: ওজা-পালি, Class 5, Chapter 13, SEBA New Book, Assamese Medium

Next Chaspter

 

পৃষ্ঠা ১১৪

উত্তৰ দিয়া।

(ক) ওজা-পালি কি?

উত্তৰ: ওজা-পালি হ’ল এটি লোক-নাট্য অনুষ্ঠান। এই অনুষ্ঠানত বেদ, পুৰাণ, ৰামায়ণ, মহাভাৰত আদিৰ আখ্যান-উপাখ্যানৰ মূল কাহিনীভাগক গীত-পদ, নৃত্য আৰু অভিনয়ৰ জৰিয়তে দৰ্শকৰ আগত দাঙি ধৰা হয়।

(খ) ওজা-পালিৰ মুখ্য পালিজনক কি বোলা হয়?

উত্তৰ: ওজা-পালিৰ মুখ্য পালিজনক ডাইনা-পালি বোলা হয়।

(গ) ওজাৰ লগত কোন কোন থাকে?

উত্তৰ: ওজাৰ দলত পাঁচ-ছয়জনমান পালি থাকে।

(গ) ওজা-পালিৰ প্ৰকাৰবোৰ কি কি?

উত্তৰ: ওজা-পালিৰ প্ৰকাৰবোৰ হ’ল— সুকনান্নী বা সুকনাৰায়ণী গোৱা ওজা-পালি, বিয়াহৰ বা ব্যাস গোৱা ওজা-পালি, ভাইৰা বা ভাৱৰীয়া বা ৰামায়ণ গোৱা ওজা-পালি, বৈষ্ণৱী ওজা, তুকুৰীয়া ওজা, আপী ওজা আদি।

(ঘ) ওজা-পালি ক’ত ক’ত পৰিৱেশন কৰা দেখা যায়?

উত্তৰ: ওজা-পালি সাধাৰণতে উৎসৱ-পাৰ্বণ, পূজা, সবাহ আদিত পৰিৱেশন কৰা দেখা যায়।

চমু উত্তৰ দিয়া।

(ক) ওজা-পালিয়ে পৰিধান কৰা সাজ-পাৰ কেনেকুৱা?

উত্তৰ: ওজা-পালিয়ে পৰিধান কৰা সাজ-পাৰ অতি সাধাৰণ হয়। সকলো সদস্যই চুৰিয়া-চোলা পিন্ধে আৰু ডিঙিত চেলেং লয়। কেৱল ওজাইহে মূৰত পাগুৰি মাৰে।

(খ) ওজা-পালিত ওজাই গোৱা গীতসমূহৰ কাহিনীভাগ ক’ৰ ক’ৰ পৰা লোৱা হয়?

উত্তৰ: ওজা-পালিত ওজাই গোৱা গীতসমূহৰ কাহিনীভাগ বেদ, পুৰাণ, ৰামায়ণ, মহাভাৰত আদিৰ আখ্যান-উপাখ্যানৰ পৰা লোৱা হয়।

(গ) ডাইনা-পালিজনৰ প্ৰধান কাম কি কি?

উত্তৰ: ডাইনা-পালিজনৰ প্ৰধান কামবোৰ হ’ল:

 * পালিসকলৰ লগত গীত গোৱা।

 * ধেমেলীয়া কথাৰ অৱতাৰণা কৰি হাস্যৰসৰ সৃষ্টি কৰা।

 * ওজাৰ সৈতে কথোপকথনত ভাগ লোৱা।

 * আখ্যানৰ জটিল কথাবোৰ ঘৰুৱাভাৱে দৰ্শকৰ সন্মুখত দাঙি ধৰা।

(ঘ) অনুষ্ঠান পৰিৱেশন কৰোঁতে কোনে কি দায়িত্ব পালন কৰে?

উত্তৰ: অনুষ্ঠান পৰিৱেশন কৰোঁতে ওজাই মূল কাহিনীভাগ নৃত্য-গীত আৰু অভিনয়ৰ জৰিয়তে বৰ্ণনা কৰে আৰু ‘দিহা’ লগাই দি ৰাগত গীত গাই যায়। পালিসকলে খুঁটি-তাল বজাই সেই ‘দিহা’ দোহাৰে আৰু ভৰিৰে তাল ৰাখি থাকে। ডাইনা-পালিয়ে গীত গোৱাৰ উপৰি ধেমেলীয়া কথাৰে হাস্যৰসৰ সৃষ্টি কৰে।

(ঙ) মহাপুৰুষ শংকৰদেৱে কিহৰ কাৰণে ওজা-পালিৰ সহায় লৈছিল?

উত্তৰ: মহাপুৰুষ শংকৰদেৱে নৱবৈষ্ণৱ ধৰ্ম প্ৰচাৰৰ অৰ্থে মাজে-সময়ে ওজা-পালিৰ সহায় লৈছিল।

শব্দৰ লগত অৰ্থ মিলাও আতা-

উত্তৰ:

 * দোহাৰে – পুনৰ গায়

 * সৌষ্ঠৱ – সৌন্দৰ্য

 * দোলাই – লৰাই

 * আকৃষ্ট – আকৰ্ষিত

 * বোধগম্য – বুজিব পৰা

পৃষ্ঠা ১১৫

খালী ঠাই পূৰ কৰা।

উত্তৰ:

 * ওজা-পালি অনুষ্ঠানৰ মুখ্য পৰিচালকজন হ’ল ওজা।

 * ওজাই আখ্যানৰ দিহা লগাই দিয়ে।

 * পালিসকলে সেই দিহা দোহাৰে।

 * ডাইনা-পালিয়ে ৰসাল কথাৰে লোক-সমাজক আকৃষ্ট কৰে।

পাঠত থকা যুক্তাক্ষৰযুক্ত শব্দবোৰ লিখা। সেইবোৰত পোৱা যুক্তাক্ষৰবোৰ ভাঙি দেখুওৱা।

উত্তৰ:

 * অনুষ্ঠান – ষ্ + ঠ = ষ্ঠ

 * সাংস্কৃতিক – স্ + ক্ = স্ক, ত্ + ৃ = তৃ

 * পৌৰাণিক – ণ্ + ই = ণি

 * আখ্যান – খ্ + য = খ্য

 * নৃত্য – ন্ + ত্ + য = ন্ত্য

 * উল্লেখযোগ্য – ল্ + ল্ = ল্ল, খ্ + য = খ্য

 * শংকৰদেৱ – শ + ং = শং

 * বৈষ্ণৱ – ষ্ + ণ = ষ্ণ

 * প্ৰচাৰ – প্ + ৰ = প্ৰ

 * সংস্কৃতি – স্ + ং = সং, স্ + ক্ = স্ক

প্ৰত্যেকটো যুক্তাক্ষৰ ব্যৱহাৰ কৰি দুটাকৈ শব্দ লিখা।

উত্তৰ: (পাঠত দিয়া ‘ষ্ঠ’ ৰ বাহিৰে আন নমুনা)

 * স্ক (স্ + ক্): স্কুল, পুৰস্কাৰ

 * খ্য (খ্ + য): মুখ্য, সংখ্যা

 * ষ্ণ (ষ্ + ণ): কৃষ্ণ, তৃষ্ণা

 * প্ৰ (প্ + ৰ): প্ৰথম, প্ৰশ্ন

 * ন্ত্য (ন্ + ত্ + য): অন্ত্য, সান্ত্য

উদাহৰণত দেখুওৱাৰ দৰে শব্দ গঠন কৰা।

উত্তৰ:

 * ঢোল => ঢুলীয়া

 * খোল => খুলীয়া

 * লগ => লগীয়া

 * লোণ => লোণীয়া

 * বন => বনীয়া

 * গোঁফ => গোঁফীয়া

 * কাষ => কাষৰীয়া

 * যোৰ => যোৰীয়া

 * নাও => নাৱৰীয়া

পৃষ্ঠা ১১৬

বাক্য ৰচনা কৰা।

উত্তৰ:

 * খুঁটি-তাল: ওজা-পালিৰ পালিসকলে হাতত খুঁটি-তাল বজাই ওজাৰ দিহা দোহাৰে।

 * খুঁটি-খা: চৰাইজনীয়ে পোৱালিকেইটাক খুঁটি-খাই আহাৰ খুৱাই আছে।

 * খুঁটি-গছা: আইতাই সন্ধিয়া চোতালত খুঁটি-গছা এডাল পুতি চাকি জ্বলাইছে।

 * খুঁটি-নাটি: পৰীক্ষাৰ আগতে পাঠটোৰ সকলো খুঁটি-নাটি ভালদৰে পঢ়ি ল’ব লাগে।

 * খুঁটি-পোত: বাৰিষা কালত গৰু-ম’হবোৰে ওখ ঠাইত খুঁটি-পোত লয়।

 * খুঁটি-ঢৰা: আলহী আহিলে মায়ে খুঁটি-ঢৰাখন পাৰি বহিবলৈ দিয়ে।

 * খুঁটিয়া-খুঁটি: ছাগলী দুটাৰ মাজত হোৱা খুঁটিয়া-খুঁটিখনত এটা বেয়াকৈ জখম হ’ল।

পৃষ্ঠা ১১৮

তুমি দেখা বা শুনা যি কোনো এটি লোক-নাট্য অনুষ্ঠানৰ বিষয়ে বৰ্ণনা কৰা। (কুশান গান / পুতলা নাচ / ওজা-পালি)

উত্তৰ: (ইয়াত ‘পুতলা নাচ’ৰ বিষয়ে বৰ্ণনা কৰা হ’ল)

পুতলা নাচ:

পুতলা নাচ হ’ল এটা অতি আকৰ্ষণীয় লোক-নাট্য অনুষ্ঠান। ইয়াত সাধুকথা বা ৰূপকথাৰ কাহিনীবোৰক ৰসালভাৱে দেখুওৱা হয়। পুতলাবোৰ সাধাৰণতে কুঁহিলাৰে তৈয়াৰ কৰা হয় আৰু সেইবোৰক কাহিনীৰ চৰিত্ৰ অনুসৰি কাপোৰ-কানি পিন্ধাই সজাই তোলা হয়। প্ৰতিটো পুতলাৰ হাত, ভৰি আৰু মূৰত ক’লা ৰছী বন্ধা থাকে। আঁৰ কাপোৰৰ পিছফালে থাকি সূত্ৰধাৰজনে ৰছীৰ সহায়ত পুতলাবোৰ নচুৱায় আৰু পেঁপা বজাই পুতলাৰ হৈ বচন মাতে। মাজে মাজে ভাৱৰীয়া চৰিত্ৰৰ প্ৰৱেশ ঘটাই দৰ্শকক হঁহুওৱা হয়।

ঘ – প্রকল্প

• বিভিন্ন লোক-নাট্য অনুষ্ঠানৰ লগত জড়িত বিভিন্ন বাদ্য-যন্ত্ৰসমূহৰ নাম লিখা।

উত্তৰ: বিভিন্ন লোক-নাট্য অনুষ্ঠানৰ লগত জড়িত বাদ্য-যন্ত্ৰসমূহ হ’ল:

 * ওজা-পালি: খুঁটি-তাল

 * পুতলা নাচ: পেঁপা

 * কুশান গান: বেনা (এক তাঁৰযুক্ত বাদ্যযন্ত্ৰ)

 * ঢুলীয়া ভাওনা: বৰঢোল

 * খুলীয়া ভাওনা: খোল

• ওজা-পালিয়ে পৰিৱেশন কৰা গীত-পদ সংগ্ৰহ কৰি গোৱা।

উত্তৰ: (এইটো এটা প্ৰকল্পমূলক কাম। পাঠ্যপুথিত ইয়াৰ এটা নমুনা দিয়া হৈছে।)

পাঠত দিয়া সুকনান্নী ওজাই গোৱা পদৰ নমুনা:

দিহা: দাৰুণ বিধি কি লেখিলা আমাৰ কপালে।

পদ: দাৰুণ বিধি কি লেখিলা মোৰে।।

প্ৰভু প্ৰভু বুলি বেউলা ডাক চাৰি বোলে।

ডাক দিলা দেৱসৱে মেৰৰ উপৰে।।

নাকান্দা নাকান্দা তুমি বেউলা সুন্দৰী।

অৱশ্যে পাইবা লখাইক গৈলে দেৱপুৰী।।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *