অসমৰ প্ৰাকৃতিক সম্পদ আৰু সংৰক্ষণ, Class -5

 

পাঠ-৬ অসমৰ প্ৰাকৃতিক সম্পদ আৰু সংৰক্ষণ, Class -5, Environment Chapter -6, Assamese medium

Next Chapter

 

পৃষ্ঠা ৪০ (কাৰ্যকলাপ)

প্ৰশ্ন: ওপৰত উল্লেখ কৰা বনজ সম্পদসমূহৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি তলৰ তালিকাখন সম্পূৰ্ণ কৰা –

উত্তৰ:

 * বনজ উদ্ভিদৰ নাম – শাল, চেগুন, তিতাচঁপা, কৰৈ, হোলোং, বনচোম, বাঁহ, খয়েৰ, শিমলু, কদম, নলখাগৰি, খেৰ, ৰবৰ, ঔষধি গুণযুক্ত উদ্ভিদ।

 * হাবিত থকা চৰাইৰ নাম – ভাটো, মইনা, শগুণ, ফেঁচা, দেওহাঁহ, ধনেশ।

 * বনৰীয়া প্ৰাণীৰ নাম – এটা খড়গৰ গঁড়, হাতী, ঢেঁকীয়াপতীয়া বাঘ, নাহৰফুটুকী, হৰিণা, বন গাহৰি, বনৰীয়া গৰু, ভালুক, বনৰীয়া ম’হ, বনৰীয়া ঘোঁৰা, শিয়াল, হলৌ বান্দৰ, সোণালী বান্দৰ।

শিক্ষক-শিক্ষয়িত্ৰীৰ পৰা জানি লৈ লিখা –

 * অসমৰ ৰাজ্যিক পক্ষীৰ নাম – দেওহাঁহ।

 * অসমৰ জাতীয় প্রতীকটোৰ নাম – এটা খড়গৰ গঁড় (অসমৰ ৰাজ্যিক জন্তু)।

 * ভাৰতৰ ৰাষ্ট্ৰীয় চৰাইটোৰ নাম – ময়ূৰ চৰাই।

ক্ষেত্র অধ্যয়ন –

প্ৰশ্ন: বিদ্যালয় বা তোমালোকৰ ঘৰৰ আশে-পাশে থকা ঔষধি গুণযুক্ত উদ্ভিদৰ নাম আৰু সেইবোৰৰ ব্যৱহাৰৰ বিষয়ে নিজৰ বহীত লিখা।

উত্তৰ: (এইটো এটা ক্ষেত্ৰভিত্তিক কাৰ্যকলাপ। পাঠত উল্লেখ কৰা হৈছে যে অসমত ঔষধি উদ্ভিদ পোৱা যায়। তলত এটা নমুনা উত্তৰ দিয়া হ’ল।)

 * তুলসী: কাহ, চৰ্দি হ’লে ইয়াৰ ৰস খালে উপশম পোৱা যায়।

 * নিম: ইয়াৰ পাত ছালৰ ৰোগৰ বাবে উপকাৰী।

 * মানিমুনি: পেটৰ ৰোগৰ বাবে উপকাৰী।

 * শেৱালি: ইয়াৰ পাত জ্বৰ হ’লে খালে উপকাৰ পোৱা যায়।

পৃষ্ঠা ৪২ (কাৰ্যকলাপ)

সিপিঠিত উল্লেখ কৰা ‘খনিজ সম্পদ’ৰ কথাখিনিৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি লিখা –

 * অসমৰ খাৰুৱা তেল থকা ঠাইবোৰৰ নাম – নাহৰকটীয়া, হুগ্ৰীজান, মৰাণ, ৰুদ্রসাগৰ, গেলেকী, লাকুৱা আদি। ইয়াৰ উপৰি ডিগবৈত প্ৰথম খাৰুৱা তেলৰ সন্ধান পোৱা গৈছিল।

 * কয়লা থকা ঠাইবোৰ হ’ল – মাকুম, লিডু, মাৰ্ঘেৰিটা, জয়পুৰ। ইয়াৰ উপৰি কাৰ্বিপাহাৰৰ কয়লাজান, শিলভেটা আদিতো কয়লা পোৱা যায়।

 * চূণশিল থকা ঠাইবোৰ হ’ল – ডিমা-হাছাও জিলাৰ উমৰাংছু আৰু কাৰ্বি আংলং জিলাৰ কয়লাজান আৰু ডিলাই পাহাৰ।

পৃষ্ঠা ৪৩ (কাৰ্যকলাপ)

মানচিত্রখন চাই ব্রহ্মপুত্ৰ আৰু বৰাক নৈৰ উপনৈসমূহৰ নাম লিখা –

(পৃষ্ঠা ৪২ ৰ মানচিত্ৰৰ আধাৰত)

 * ব্ৰহ্মপুত্ৰনৈৰ উত্তৰ দিশে থকা উপনৈসমূহ – চম্পাৱতী, মানাহ, পাগলদিয়া, পুঠিমাৰী, জীয়াধনশিবি, জীয়াভৰলী, সোৱণশিৰি, দিহং।

 * ব্ৰহ্মপুত্ৰনৈৰ দক্ষিণ দিশে থকা উপনৈসমূহ – কৃষ্ণাই, কপিলী, ধনশিৰি, দিখৌ, বুঢ়ীদিহিং, লোহিত।

 * বৰাকনৈৰ উপনৈসমূহ – ধলেশ্বৰী, সোণাই।

পৃষ্ঠা ৪৫ (কাৰ্যকলাপ)

প্ৰশ্ন: জৈৱবৈচিত্র্য মানে কি? শিক্ষকৰ সহায়ত আলোচনা কৰা?

উত্তৰ: পাঠটোৰ মতে, কোনো এটা অঞ্চলত বন্যপ্ৰাণীৰ আৱাসস্থলী হ’বলৈ খাদ্য, পানী আৰু বাসস্থান— এই তিনিটা উপাদান সঠিকভাৱে থাকিব লাগিব। এই উপাদানকেইটা থাকিলেহে তাত জৈৱবৈচিত্র্য সৃষ্টি হয়। অৰ্থাৎ, কোনো এক নিৰ্দিষ্ট অঞ্চলত পোৱা বিভিন্ন ধৰণৰ গছ-গছনি, জীৱ-জন্তু, চৰাই-চিৰিকটি আৰু অণুজীৱৰ সামগ্ৰিক উপস্থিতিকে জৈৱবৈচিত্র্য বোলা হয়।

অসমৰ কেইখনমান ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান আৰু অভয়াৰণ্যৰ নাম আৰু সেইবোৰত থকা উল্লেখযোগ্য প্ৰাণী আৰু পক্ষীৰ বিষয়ে জানি লওঁ আহা –

ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান –

 * কাজিৰঙা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: এটা খড়গযুক্ত গঁড়, নাহৰফুটুকী বাঘ, হাতী, বিভিন্ন প্ৰজাতিৰ পহু, হৰিণা, হলৌ বান্দৰ, ভালুক, বনৰীয়া ম’হ, নানা প্ৰজাতিৰ চৰাই আদি।

 * মানাহ ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: ঢেঁকীয়াপতীয়া বাঘ, সোণালী বান্দৰ, নলগাহৰি, খাগৰিকটা পহু, বনৰীয়া কুকুৰা, ময়ূৰ আদি।

 * নামেৰি ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: ঢেঁকীয়াপতীয়া বাঘ, হাতী, টুপীমূৰীয়া বান্দৰ, দেওহাঁহ, ধনেশ পক্ষী আদি।

 * ডিব্ৰু-চৈখোৱা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: বনৰীয়া ঘোঁৰা, দেওহাঁহ, বনৰীয়া ম’হ আদি।

 * ওৰাং ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: দেওহাঁহ, বনৰীয়া ম’হ, গঁড়, বাঘ, ময়ূৰ আদি।

 * ৰাইমনা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: হাতী, বাঘ, সোণালী বান্দৰ, বিভিন্ন প্ৰজাতিৰ চৰাই, পখিলা আদি।

 * দিহিং-পাটকাই ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান – উল্লেখযোগ্য প্রাণী আৰু পক্ষী: বিভিন্ন প্ৰজাতিৰ চৰাই, সৰীসৃপ, বনৰৌ, হলৌ বান্দৰ, বাঘ, নাহৰ ফটুকী, ক’লা ভালুক, দেওহাঁহ, হাতী আদি।

বন্যপ্রাণী অভয়াৰণ্যৰ নাম –

গৰমপানী, লাওখোৱা, বৰনদী, চক্ৰশীলা, বুঢ়া-চাপৰি, পানীদিহিং, হোলোংপাৰ গিবন, পবিতৰা, সোণাই-ৰূপাই, ভেৰজান-বৰজান-পদুমণি, পূব কার্বি আংলং, নামবৰ, মৰত লংৰী, নামবৰ দৈগুৰুং, আমচাং, বৰাইল।

পৃষ্ঠা ৪৭ (কাৰ্যকলাপ)

চিন্তা কৰি লিখা –

 * জীৱ সম্পদসমূহ আমি কিয় সংৰক্ষণ কৰিব লাগে?

   উত্তৰ: পৃথিৱীৰ প্ৰাকৃতিক ভাৰসাম্য বজাই ৰখাৰ বাবে আমি জীৱ সম্পদসমূহ সংৰক্ষণ কৰিব লাগে, যাতে মানুহ, চৰাই-চিৰিকটি, কীটপতংগ, উদ্ভিদ আদিয়ে সুস্থিৰভাৱে জীয়াই থাকিব পাৰে।

 * গছ-গছনিবোৰ নহ’লে আমাৰ কি কি অসুবিধা হ’ব?

   উত্তৰ: গছ-গছনিবোৰ বন বা অৰণ্যৰ মূল অংশ আৰু এইবোৰ বহুতো প্ৰাণীৰ বাসভূমি। গছ-গছনি নহ’লে এই প্ৰাণীবোৰে বাসস্থান হেৰুৱাব। লগতে মানুহেও খৰি, কাঠ, ফল-মূল, ঔষধি উদ্ভিদ আদিৰ দৰে গুৰুত্বপূৰ্ণ বনজ সম্পদৰ পৰা বঞ্চিত হ’ব।

 * নৈ-উপনৈসমূহৰ পানী শুকাই গ’লে কি হ’ব?

   উত্তৰ: নৈ-উপনৈসমূহৰ পানী শুকাই গ’লে জল পৰিবহণ ব্যৱস্থা বন্ধ হৈ পৰিব, জলবিদ্যুৎ উৎপাদন কৰিব পৰা নাযাব, ঘৰ-দুৱাৰ নিৰ্মাণৰ বাবে বালি পোৱা নাযাব, নৈৰ পানীৰে কৰা খেতি-বাতিত বাধা আহিব, খোৱা পানীৰ অভাৱ হ’ব আৰু মাছকে ধৰি জলজ সম্পদসমূহ নাইকিয়া হ’ব।

 * ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যানসমূহৰ প্ৰয়োজনীয়তা কি কি?

   উত্তৰ: ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যানসমূহৰ প্ৰয়োজনীয়তা হ’ল গছ-গছনি, বনৰীয়া প্ৰাণী আৰু চৰাই-চিৰিকটিৰে ভৰি থকা প্রাকৃতিক অঞ্চলসমূহক ৰক্ষণাৱেক্ষণ আৰু সংৰক্ষণ দিয়া। ইয়াৰ উপৰি এইবোৰ চাবলৈ অহা দেশ-বিদেশৰ পৰ্যটকৰপৰা চৰকাৰে ৰাজহ সংগ্ৰহ কৰিব পাৰে।

দলগত কার্য –

প্ৰশ্ন: পৰিৱেশৰ সংৰক্ষণৰ বাবে কি কি দিৱস উদ্যাপন কৰা হয় আৰু এইবোৰৰ তাৎপৰ্যৰ বৰ্ণনা কৰি টোকা প্রস্তুত কৰা।

উত্তৰ: পৰিৱেশৰ সংৰক্ষণৰ বাবে উদযাপন কৰা দিৱসসমূহ হ’ল:

 * ২১ মাৰ্চ – ‘বিশ্ব বন দিৱস’: এই দিনটোত গছ-পুলি ৰোপণ কাৰ্যসূচী লোৱা হয় আৰু গছ-পুলিৰ যত্ন লোৱাৰ বাবে ৰাইজৰ মাজত সচেতনতা বৃদ্ধি কৰা হয়।

 * ২২ মার্চ – ‘বিশ্ব জল দিৱস’: পানীৰ সংৰক্ষণ, সুৰক্ষা আৰু সঠিক ব্যৱহাৰৰ বিষয়ে সজাগতা আনিবলৈ এই দিৱসত সভা-সমিতি পতা হয়।

 * ২২ মে’ – ‘বিশ্ব জীৱবৈচিত্র্য দিৱস’: এই দিনটো জীৱবৈচিত্র্যৰ সংৰক্ষণৰ বাবে পালন কৰা হয়।

 * ৫ জুন – ‘বিশ্ব পৰিৱেশ দিৱস’: এই দিনটোত পৰিৱেশ প্ৰদূষণৰ অপকাৰ আৰু পৰিৱেশ সংৰক্ষণৰ বাবে ল’বলগীয়া ব্যৱস্থাসমূহৰ বিষয়ে ৰাইজক অৱগত কৰিবলৈ গছ-গছনি ৰোৱা, সভা-সমিতি অনুষ্ঠিত কৰা আদি কাম কৰা হয়।

 * অক্টোবৰ মাহৰ প্ৰথম সপ্তাহটো – ‘বিশ্ব বন্যপ্রাণী’ সপ্তাহ: বন্যপ্রাণী সংৰক্ষণৰ বাবে সজাগতা আনিবলৈ এই সপ্তাহটো পালন কৰা হয়।

তথ্য সংগ্ৰহ কৰা আৰু আলোচনা চক্রত ভাগ লোৱা –

 * তোমালোকৰ অঞ্চলত কি কি প্রাকৃতিক সম্পদ পোৱা যায়?

   উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) আমাৰ অঞ্চলত কৃষিজ সম্পদ (যেনে- ধান, শাক-পাচলি), জলজ সম্পদ (যেনে- নৈ, বিল, মাছ), আৰু বনজ সম্পদ (যেনে- বাঁহ, কাঠ) পোৱা যায়।

 * প্রাকৃতিক সম্পদসমূহ কি কি কামত ব্যৱহাৰ হৈছে?

   উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) কৃষিজ সম্পদসমূহ খাদ্য হিচাপে, জলজ সম্পদসমূহ খোৱা পানী, মাছ ধৰা আৰু জলসিঞ্চনৰ বাবে, আৰু বনজ সম্পদসমূহ ঘৰ সজা, আচবাব তৈয়াৰ কৰা আৰু খৰি হিচাপে ব্যৱহাৰ হৈছে।

পোষ্টাৰত শ্ল’গান লিখা –

উত্তৰ: (কেইটামান নমুনা শ্ল’গান)

 * গছ থাকিলেহে উশাহ থাকিব।

 * পৰিৱেশ বচাওক, জীৱন বচাওক।

 * পানী অমূল্য, ইয়াৰ সংৰক্ষণ কৰক।

 * বন্যপ্ৰাণীক ৰক্ষা কৰক, প্ৰকৃতিৰ ভাৰসাম্য অটুট ৰাখক।

পৃষ্ঠা ৪৮ (অনুশীলনী)

১। উত্তৰ লিখা –

(ক) প্রাকৃতিক সম্পদ বুলিলে কি বুজা?

উত্তৰ: প্ৰকৃতিৰপৰা আহৰণ কৰিব পৰা মানুহৰ ব্যৱহাৰৰ উপযোগী সামগ্ৰীবোৰক প্ৰাকৃতিক সম্পদ বুলি কোৱা হয়।

(খ) নবীকৰণক্ষম আৰু অনবীকৰণক্ষম সম্পদ বুলিলে কি বুজা?

উত্তৰ:

 * নবীকৰণক্ষম সম্পদ: বায়ু, মাটি, উদ্ভিদ, সৌৰশক্তি আদিৰ দৰে যিবোৰ প্রাকৃতিক সম্পদ বাৰে বাৰে ব্যৱহাৰ কৰি থাকিলেও শেষ নহয়, সেইবোৰক নবীকৰণক্ষম সম্পদ বোলে।

 * অনবীকৰণক্ষম সম্পদ: কয়লা, খনিজ পদার্থ, খাৰুৱা তেল আদি যিবোৰ সম্পদ এবাৰ আহৰণ কৰি ব্যৱহাৰ কৰাৰ পাছত পুনৰ সৃষ্টি হ’বলৈ বহুত দীঘলীয়া সময় লাগে, সেইবোৰক অনবীকৰণক্ষম সম্পদ বোলে।

(গ) অসমৰ ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান কেইখনৰ নাম লিখা।

উত্তৰ: অসমৰ ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান কেইখনৰ নাম হ’ল- কাজিৰঙা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান, মানাহ ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান, নামেৰি ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান, ডিব্ৰু-চৈখোৱা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান, ওৰাং ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান, ৰাইমনা ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান আৰু দিহিং-পাটকাই ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান।

(ঘ) অসমৰ কোনকেইখন জিলাত চুণশিল পোৱা যায়।

উত্তৰ: অসমৰ ডিমা-হাছাও জিলাৰ উমৰাংছু আৰু কাৰ্বি আংলং জিলাৰ কয়লাজান আৰু ডিলাই পাহাৰত চূণশিল পোৱা যায়।

(ঙ) অসমৰ বনাঞ্চলত থকা চাৰিবিধ প্ৰাণীৰ নাম উল্লেখ কৰা।

উত্তৰ: অসমৰ বনাঞ্চলত থকা চাৰিবিধ প্ৰাণী হ’ল- এটা খড়গৰ গঁড়, হাতী, ঢেঁকীয়াপতীয়া বাঘ আৰু সোণালী বান্দৰ।

২। চমুটোকা লিখা –

(ক) অভয়াৰণ্য: অভয়াৰণ্য হ’ল চৰকাৰে ঘোষণা কৰা একোটা প্ৰাকৃতিকভাৱে গুৰুত্বপূৰ্ণ এলেকা, য’ত জৈৱবৈচিত্র্যৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি বন্যপ্রাণী আৰু গছ-গছনিক বিশেষভাৱে ৰক্ষণাবেক্ষণ দিয়া হয়। ইয়াত বিনা অনুমতিত গছ কটা বা বন্যপ্ৰাণী বধ কৰাত চোকা দৃষ্টি ৰখা হয়।

(খ) সংৰক্ষিত বনাঞ্চল: বনজ সম্পদত চহকী প্রাকৃতিক অঞ্চল কিছুমানক চৰকাৰে সংৰক্ষিত বনাঞ্চল হিচাপে ঘোষণা কৰে। এই বনাঞ্চলসমূহত থকা উদ্ভিদ আৰু বন্যপ্ৰাণীৰ সুৰক্ষাৰ ব্যৱস্থা বন বিভাগে লয়।

(গ) উদ্ভিদ উদ্যান: উদ্ভিদ উদ্যান হ’ল এনে এক প্রাকৃতিক অঞ্চল যাক চৰকাৰে বনজ সম্পদসমূহৰ ৰক্ষণাৱেক্ষণ আৰু সংৰক্ষণৰ উদ্দেশ্যে স্বীকৃতি দিছে। (পাঠত ইয়াৰ বিশদ বিৱৰণ নাই)।

(ঘ) ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান: ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান হ’ল চৰকাৰে বনজ সম্পদ, গছ-গছনি, বনৰীয়া প্ৰাণী আৰু চৰাই-চিৰিকটিৰ ৰক্ষণাৱেক্ষণ আৰু সংৰক্ষণৰ বাবে স্বীকৃতি দিয়া এক প্রাকৃতিক অঞ্চল। ইয়াৰ একেবাৰে ভিতৰ অঞ্চলটো সম্পূৰ্ণভাৱে বন্যপ্ৰাণীৰ বাবে সংৰক্ষিত থাকে, য’ত জনসাধাৰণৰ প্ৰৱেশ নিষেধ।

৩। খালী ঠাই পূৰ কৰা।

(ক) ২১ মার্চ দিনটো ‘বিশ্ব বন দিৱস’ হিচাপে পালন কৰা হয়।

(খ) প্রাকৃতিকভাৱে পোৱা সকলো সামগ্রী সম্পদ নহয়।

(গ) মাকুম ৰ কলয়াখনি অতি পুৰণি।

(ঘ) বিলাতী মাটি প্রস্তুত কৰিবলৈ চূণশিল ব্যৱহাৰ কৰা হয়।

(ঙ) ব্ৰহ্মপুত্ৰ আৰু বৰাক অসমৰ দুখন প্রধান নৈ।

৪। জৈৱ সম্পদ সংৰক্ষণৰ প্ৰয়োজনীয়তাৰ বিষয়ে লিখা।

উত্তৰ: জৈৱ সম্পদ সংৰক্ষণৰ প্ৰয়োজনীয়তা অপৰিসীম। সুপৰিকল্পিত আৰু বিজ্ঞানভিত্তিক ব্যৱহাৰৰ দ্বাৰা প্ৰাকৃতিক সম্পদসমূহৰ সুৰক্ষা নিশ্চিত কৰা আৰু ধ্বংসপ্রাপ্ত সম্পদসমূহৰ পুনৰুদ্ধাৰ কৰাই হৈছে সংৰক্ষণ। ইয়াৰ মূল উদ্দেশ্য হ’ল পৃথিৱীৰ প্ৰাকৃতিক ভাৰসাম্য বজাই ৰখা, যাতে মানুহ, চৰাই-চিৰিকটি, কীটপতংগ আৰু উদ্ভিদে সুস্থিৰভাৱে জীয়াই থাকিব পাৰে।

৫। পৰিৱেশ সজাগতা আনিবলৈ তুমি ৩টা ব্যৱস্থাৰ কথা উল্লেখ কৰা।

উত্তৰ: পৰিৱেশ সজাগতা আনিবলৈ মই কৰিব পৰা ৩টা ব্যৱস্থা হ’ল:

 * ‘বিশ্ব বন দিৱস’ত গছ-পুলি ৰোপণ কাৰ্যসূচীত অংশগ্ৰহণ কৰিম আৰু আনকো গছ ৰুবলৈ উৎসাহিত কৰিম।

 * ‘বিশ্ব পৰিৱেশ দিৱস’ত পৰিৱেশ প্ৰদূষণৰ অপকাৰিতা আৰু সংৰক্ষণৰ বিষয়ে সজাগতা সৃষ্টি কৰিবলৈ সভা-সমিতিত অংশ ল’ম।

 * ‘বিশ্ব বন্যপ্রাণী’ সপ্তাহ পালন কৰি বন্যপ্ৰাণী সংৰক্ষণৰ বাবে সজাগতা অনাৰ চেষ্টা কৰিম।

৬। শুদ্ধ উত্তৰটো বিচাৰি লিখা –

(ক) তলৰ কোনখন ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান নহয়?

(১) ৰাইমনা (২) গৰমপানী (৩) পবিতৰা (৪) চক্রশীলা।

উত্তৰ: (২) গৰমপানী (পাঠ্যপুথিৰ মতে ৰাইমনা এখন ৰাষ্ট্ৰীয় উদ্যান আৰু গৰমপানী, পবিতৰা, চক্রশীলা অভয়াৰণ্য)।

(খ) তলৰ কোনবিধ অসমৰ ৰাজ্যিক পক্ষী?

(২) ময়ূৰ (৩) ধনেশ (৪) দেওহাঁহ।

উত্তৰ: (৪) দেওহাঁহ।

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *