‘অধ্যা
য় ৬ঃ জীবনী
1.ৰূপকোঁৱৰ জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা
2.ৰজমাতা অহল্যা
chapter -6,Class -3, New Book, Assamese medium
পৃষ্ঠা ৮২
ক্ৰিয়া-কলাপ
পাঠভিত্তিক
১। আলোচনা কৰোঁ আৰু লিখোঁ আহা-
(ক) কোনবোৰ গীতক জ্যোতিসংগীত বোলে?
উত্তৰ: ৰূপকোঁৱৰ জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাই ৰচনা কৰা গীতবোৰক ‘জ্যোতি সংগীত’ বোলে।
(খ) জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাক ‘ৰূপকোঁৱৰ’ নামেৰে কিয় জনা যায়?
উত্তৰ: জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাই অসমীয়া সংস্কৃতিক নতুন ৰূপ দিছিল, সেইবাবে তেওঁক ‘ৰূপকোঁৱৰ’ নামেৰে জনা যায়।
(গ) শিল্পী দিৱস কোনদিনা আৰু কিয় পালন কৰা হয়?
উত্তৰ: ১৯৫১ খ্ৰীষ্টাব্দৰ ১৭ জানুৱাৰীত জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাৰ মৃত্যু হৈছিল। তেওঁৰ মৃত্যুৰ দিনটোৱেই আমি ‘শিল্পী দিৱস’ হিচাপে উদ্যাপন কৰোঁ।
(ঘ) তামোলবাৰী চাহ-বাগিচাখন ক’ত আছে?
উত্তৰ: তামোলবাৰী চাহ-বাগিচাখন ডিব্ৰুগড়ত আছে।
(ঙ) জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা লণ্ডনলৈ কিয় গৈছিল?
উত্তৰ: জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাই উচ্চশিক্ষা গ্ৰহণ কৰিবলৈ লণ্ডনলৈ গৈছিল।
(চ) তেওঁ জার্মানীলৈ কিয় গৈছিল?
উত্তৰ: তেওঁ বোলছবিৰ শিক্ষা ল’বলৈ জার্মানীলৈ গৈছিল।
২। তলৰ প্ৰশ্নবোৰৰ শুদ্ধ উত্তৰটো বাছি উলিয়াই সঠিক চিনটো পূৰ কৰা।
* জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাৰ পিতৃৰ নাম আছিল-
(ক) পৰমানন্দ আগৰৱালা
(খ) আনন্দচন্দ্ৰ আগৰৱালা
(গ) নিৰানন্দ আগৰৱালা
(ঘ) সদানন্দ আগৰৱালা
উত্তৰ – (ক) পৰমানন্দ আগৰৱালা
* প্ৰথমখন অসমীয়া বোলছবিৰ নাম আছিল-
(ক) যুঁজ
(খ) ৰজা হৰিশ্চন্দ্ৰ
(গ) সপোন
(ঘ) জয়মতী
উত্তৰ – (ঘ) জয়মতী
পৃষ্ঠা ৮৩
ভাষা-অধ্যয়ন
৩। তোমালোকে পাঠটোত ‘অসমীয়া’, ‘স্কুলীয়া’ৰ দৰে কিছুমান শব্দ পাইছা। আমি তেনেধৰণৰ কিছু শব্দ গঠন কৰোঁ আহা-
* অসমীয়া – অসম + ঈয়া – অসমীয়া
* স্কুলীয়া – স্কুল + ঈয়া – স্কুলীয়া
* নিয়মীয়া – নিয়ম + ঈয়া – নিয়মীয়া
* আগতীয়া – আগ + ঈয়া – আগতীয়া
* দীঘলীয়া – দীঘল + ঈয়া – দীঘলীয়া
* শেহতীয়া – শেহত + ঈয়া – শেহতীয়া
* সেউজীয়া – সেউজ + ঈয়া – সেউজীয়া
* ঘূৰণীয়া – ঘূৰণ + ঈয়া – ঘূৰণীয়া
৪। …এই যুক্তাক্ষৰবোৰ থকা বেলেগ বেলেগ শব্দ পঢ়োঁ আৰু লিখোঁ আহা-
* ল্প – গল্প, অল্প, কল্পনা, বিকল্প।
* ষ্ণ – বিষ্ণু, সহিষ্ণু, কৃষ্ণ, তৃষ্ণা, বৈষ্ণৱ।
পৃষ্ঠা ৮৪
৫। …খালী ঠাইত লিখা।
উত্তৰ:
* ক) ছবি/চিত্ৰ অংকন কৰা লোক – চিত্ৰকৰ
* খ) গীতত সুৰ দিয়া লোক – সুৰকাৰ
* গ) কবিতা ৰচনা কৰা লোক – কবি
* ঘ) নাটক ৰচনা কৰা লোক – নাট্যকাৰ
* ঙ) গীত গোৱা লোক – গায়ক
জ্ঞান-সম্প্ৰসাৰণ
৬। ভাবোঁ, কওঁ আৰু লিখোঁ আহা-
(ক) জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাৰ ৰচিত গীতৰ বাহিৰে তুমি আৰু কাৰ কাৰ গীত শুনি ভালপোৱা?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাৰ ৰচিত গীতৰ বাহিৰে মই ড° ভূপেন হাজৰিকা, বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা আৰু পাৰ্বতি প্ৰসাদ বৰুৱাৰ গীত শুনি ভালপাওঁ।
(খ) তেওঁলোকৰ কোনটো গীত তোমাৰ প্ৰিয়?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) মোৰ ড° ভূপেন হাজৰিকাৰ ‘মানুহে মানুহৰ বাবে’ গীতটো বৰ প্ৰিয়।
(গ) তোমাৰ বিদ্যালয়ত উদ্যাপন কৰা শিল্পী দিৱসত তুমি কি কি কৰা?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) আমাৰ বিদ্যালয়ত উদ্যাপন কৰা শিল্পী দিৱসত মই ৰূপকোঁৱৰৰ প্ৰতিচ্ছবিত ফুল দিওঁ, জ্যোতি সংগীত গাওঁ আৰু তেখেতৰ বিষয়ে কোৱা ভাষণ মনোযোগেৰে শুনো।
(ঘ) তুমি নিশ্চয় বোলছবি চাইছা? তুমি চোৱা দুখন বোলছবিৰ নাম কি কি?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) মই চোৱা দুখন বোলছবিৰ নাম হ’ল ‘জয়মতী’ আৰু ‘গ্ৰাম্য কন্যা’।
৭। কাৰ গীতক কি বোলে লিখোঁ আহা-
* ক) জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালাৰ গীতক জ্যোতি সংগীত বোলে।
* খ) বিষ্ণু প্ৰসাদ ৰাভাৰ গীতক ৰাভা সংগীত বোলে।
* গ) ড° ভূপেন হাজৰিকাৰ গীতক ভূপেন্দ্ৰ সংগীত বোলে।
৮। তলত অসমৰ কেইজনমান গীতিকাৰৰ ছবি আছে। …তেওঁলোকৰ নাম লিখোঁ আহা-
উত্তৰ: (বাঁওফালৰ পৰা সোঁফাললৈ)
* (১ম ছবি) – বিষ্ণু প্ৰসাদ ৰাভা
* (২য় ছবি) – ড° ভূপেন হাজৰিকা
* (৩য় ছবি) – পাৰ্বতি প্ৰসাদ বৰুৱা
* (৪ৰ্থ ছবি) – ড° নিৰ্মলপ্ৰভা বৰদলৈ
পৃষ্ঠা ৮৬
১১। নিজেই নিজক মূল্যায়ন কৰা-
* ক) এক মিনিটত দফাটোৰ কিমানটা শব্দ পঢ়িব পাৰিলা?
* খ) পঢ়োঁতে যি কেইটা শব্দত খোকোজা লাগিল দাগ দিয়া আৰু সংখ্যাটো লিখা।
**(এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীয়ে নিজে কৰিবলগীয়া মূল্যায়ন।) **
১২। আলোচনা কৰোঁ আৰু লিখোঁ আহা-
ক) যাদৱ পায়েঙৰ জন্ম ক’ত হৈছিল?
উত্তৰ: যাদৱ পায়েঙৰ জন্ম যোৰহাট জিলাত হৈছিল।
খ) তেখেতে গঢ়া অৰণ্যখনৰ নাম কি?
উত্তৰ: তেখেতে গঢ়া অৰণ্যখনৰ নাম হৈছে ‘মুলাই-কাঠনি’।
গ) তেখেতে কি সন্মান লাভ কৰিছিল?
উত্তৰ: তেখেতে ভাৰত চৰকাৰৰ পৰা ‘পদ্মশ্ৰী’ সন্মান লাভ কৰিছিল।
ঘ) তেখেতক আমি কি উপাধিৰে জানো?
উত্তৰ: তেখেতক আমি ‘অৰণ্য-মানৱ’ উপাধিৰে জানো।
ঙ) আমি কিয় গছপুলি ৰুৱ লাগে?
উত্তৰ: গছ-গছনি ধ্বংস হৈ যোৱাৰ ফলত পৰিৱেশৰ যি ভয়ানক ক্ষতি হৈছে, সেই ক্ষতি ৰোধ কৰিবলৈ আমি গছপুলি ৰুৱ লাগে।
চ) তোমাৰ জন্মদিনত কেইজোপা গছপুলি ৰুলা?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) মোৰ জন্মদিনত মই কমেও এজোপা গছপুলি ৰোৱঁ।
প্ৰকল্প
১৩। …আৰু কোন ব্যক্তিক কি নামেৰে জনা যায়? …এখন তালিকা প্রস্তুত কৰোঁ আহা-
উত্তৰ:
* গোপীনাথ বৰদলৈ – লোকপ্ৰিয়
* নবীনচন্দ্ৰ বৰদলৈ – কৰ্মবীৰ
* তৰুণৰাম ফুকন – দেশভক্ত
* হেম বৰুৱা – ত্যাগবীৰ
* বিষ্ণুৰাম মেধী – লৌহ মানৱ
* ৰঘুনাথ চৌধাৰী – বিহগী কবি
* যতীন্দ্ৰনাথ দুৱৰা – বনফুলৰ কবি
* অম্বিকাগিৰী ৰায়চৌধুৰী – অসম কেশৰী
পৃষ্ঠা ৮৮
ক্ৰিয়া-কলাপ
১। উত্তৰ দিয়া –
ক) অহল্যাবাইৰ জন্ম কোন পৰিয়ালত হৈছিল?
উত্তৰ: অহল্যাবাইৰ জন্ম এটি মাৰাঠা পৰিয়ালত হৈছিল।
খ) অহল্যাবায়ে মাৰাঠাসকলক কোনখন যুদ্ধত নেতৃত্ব দিছিল?
উত্তৰ: অহল্যাবায়ে পাণিপথৰ তৃতীয় যুদ্ধত মাৰাঠা সেনাক নেতৃত্ব দিছিল।
গ) তেওঁ কিমান বছৰ শাসন কৰিছিল?
উত্তৰ: তেওঁ প্ৰায় ত্ৰিশ বছৰ শাসন চলাইছিল।
ঘ) অহল্যাবাইক কোনে ৰাজমাতা বুলি অভিহিত কৰিছিল?
উত্তৰ: অহল্যাবাইক মাৰাঠাসকলে ৰাজমাতা বুলি সম্বোধন (অভিহিত) কৰে।
ঙ) স্বামীৰ মৃত্যুৰ পাছত তেওঁ কিয় ৰাজকাৰ্যত মনোনিৱেশ কৰিছিল?
উত্তৰ: স্বামীৰ মৃত্যুৰ পাছত প্ৰজাৰ প্ৰতি থকা দায়বদ্ধতাৰ বাবে অহল্যাই শহুৰেকক ৰাজকাৰ্য চলোৱাত সহযোগ কৰিছিল (মনোনিৱেশ কৰিছিল)।
২। তলৰ প্ৰশ্নবোৰৰ শুদ্ধ উত্তৰটো বাছি উলিয়াই সঠিক চিনটো পূৰ কৰা।
* অহল্যাবায়ে সকলো কাম কিয় কৰিছিল?
(ক) প্ৰজাৰ সুখৰ বাবে
(খ) নিজৰ স্বাৰ্থৰ বাবে
(গ) ৰাইজৰপৰা প্ৰশংসা পাবৰ বাবে
(ঘ) মহাৰাণী হ’বৰ বাবে
উত্তৰ – (ক) প্ৰজাৰ সুখৰ বাবে
* অহল্যাবায়ে শাসনভাৰ গ্ৰহণ কৰা ৰাজ্যখন আছিল-
(ক) মাৰাঠা
(খ) বিদৰ্ভ
(গ) ইন্দোৰ
(ঘ) বিজাপুৰ
উত্তৰ – (গ) ইন্দোৰ
পৃষ্ঠা ৮৯
ভাষা-অধ্যয়ন
৪। …তুমিেও এনেদৰে তলৰ বাক্য কেইযোৰ লগলগাই একোটাকৈ বাক্য লিখা-
* ক) অমিতে কলম আনিছে। অমিতে বহী আনিছে।
উত্তৰ: অমিতে কলম আৰু বহী আনিছে।
* খ) অৰ্পিতাই গান গায়। যদুৱে গান গায়।
উত্তৰ: অৰ্পিতাই আৰু যদুৱে গান গায়।
* গ) মই পঢ়োঁ। মই লিখোঁ।
উত্তৰ: মই পঢ়োঁ আৰু লিখোঁ।
৫। …মহিলা বুজোৱা শব্দবোৰ পাঠৰপৰা বিচাৰি উলিয়াই লিখা-
* পুৰুষ – মহিলা
* ল’ৰাজন – ছোৱালী
* মহাৰাজ – মহাৰাণী
* স্বামী – (পাঠত নাই, কিন্তু পত্নী হ’ব)
* শহুৰ – শাহু (পাঠত নাই)
* দেউতাক – মাতৃ (পাঠত নাই)
* পুত্ৰ – কন্যা
* ভাই – ককাই (পাঠত নাই)
(পাঠত থকা কেইটা হ’ল: ল’ৰাজন-ছোৱালী, মহাৰাজ-মহাৰাণী, পুত্ৰ-কন্যা)
জ্ঞান-সম্প্ৰসাৰণ
৬। ভাবোঁ আৰু লিখোঁ আহা-
ক) …মা-দেউতাৰাই তোমাক ভাল পাবলৈ তুমি কি কি কৰা?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) মা-দেউতাৰাই মোক ভাল পাবলৈ মই তেওঁলোকৰ কথা শুনো, পঢ়া-শুনাত মন দিওঁ, আৰু ঘৰুৱা সৰু-সুৰা কামত সহায় কৰি দিওঁ।
খ) অহল্যাবাইৰ কোনবোৰ গুণ তোমাৰ ভাল লাগিছে লিখা।
উত্তৰ: অহল্যাবাইৰ দৃঢ়মনা গুণটো, সকলো কাম নিয়াৰিকৈ কৰা স্বভাৱটো, প্ৰজাৰ প্ৰতি থকা দায়বদ্ধতা, যুদ্ধ-বিদ্যাত থকা নিপুণতা আৰু জ্ঞান, দক্ষতা আৰু দূৰদৰ্শিতাৰে শাসন চলোৱা গুণবোৰ মোৰ ভাল লাগিছে।
গ) অহল্যাবাইক লগ পোৱা হ’লে তুমি তেওঁৰ লগত কি কি কথা পাতিলাহেঁতেন?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) মই অহল্যাবাইক লগ পোৱা হ’লে তেওঁ কেনেকৈ একেলগে ৰাজকাৰ্য আৰু যুদ্ধ-বিদ্যা শিকাৰ কথা পাতিলেহেঁতেন, আৰু কেনেকৈ ইমান দৃঢ়মনা হ’ব পাৰি সেই বিষয়ে সুধিলোহেঁতেন।
ঘ) অহল্যাবাইৰ বাহিৰে তুমি আৰু কাক কাক লগ পাবলৈ বিচৰা?
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ) অহল্যাবাইৰ বাহিৰে মই জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা আৰু যাদৱ পায়েঙক লগ পাবলৈ বিচাৰোঁ।
পৃষ্ঠা ৯০
৭। তলৰ কোন কেইগৰাকী মহিলাই দেশৰ হকে যুদ্ধত অংশগ্ৰহণ কৰিছিল?
উত্তৰ:
* অহল্যাবাই – ✓
* জয়মতী
* কনকলতা – ✓ (স্বাধীনতা সংগ্ৰাম)
* ঝান্সি ৰাণী লক্ষ্মী বাই – ✓
* মমতাজ
পৃষ্ঠা ৯১
৮। ক) বাকচটোৰ ভিতৰৰ কথাখিনি পঢ়ি তলৰ দফাটোৰ খালী ঠাইবোৰ পূৰ কৰোঁ আহা-
উত্তৰ:
পাৰ্বতি প্ৰসাদ বৰুৱাৰ জন্ম হৈছিল ১৯০৪ খ্ৰীষ্টাব্দত শিৱসাগৰ জিলাত। তেখেতৰ পিতৃৰ নাম আছিল ৰাধিকা প্ৰসাদ বৰুৱা আৰু মাতৃৰ নাম আছিল হিমলা বৰুৱা। তেখেতে লখিমী, খেল ভঙা খেল, সোণৰ সোলেঙ ইত্যাদি পুথি ৰচনা কৰিছিল। অসমীয়া সাহিত্য-সংস্কৃতিলৈ তেখেতৰ অৰিহণা যথেষ্ট গুৰুত্বপূৰ্ণ। ১৯৬৪ খ্ৰীষ্টাব্দৰ ৭ জুনত তেখেতৰ মৃত্যু হয়। তেখেত গীতিকবি হিচাপে জনাজাত।
খ) তলত দিয়া তথ্যখিনিৰপৰা ওপৰত দিয়াৰ দৰে ৰাণী গাইডিনলিউৰ বিষয়ে এটি টোকা লিখা-
উত্তৰ:
ৰাণী গাইডিনলিউৰ জন্ম ১৯১৫ খ্ৰীষ্টাব্দৰ ২৬ জানুৱাৰীত মণিপুৰৰ লংগাকৰত হৈছিল। তেখেতৰ পিতৃৰ নাম লুমুৰাংগৰ আৰু মাতৃৰ নাম কেথৰনলিউ। তেখেতে ভাৰতৰ স্বাধীনতা সংগ্ৰামত অংশগ্ৰহণ কৰিছিল। ১৯৯৩ খ্ৰীষ্টাব্দৰ ১৭ জানুৱাৰীত তেখেতৰ মৃত্যু হয়।
পৃষ্ঠা ৯২
গ) তোমাৰ দেউতাৰাৰ বিষয়ে তলৰ তথ্যবোৰ পূৰ কৰা-
(এইটো ছাত্ৰ-ছাত্ৰীয়ে নিজৰ দেউতাকৰ তথ্যৰে পূৰণ কৰিব লাগিব।)
প্ৰকল্প
৯। অধ্যায়টোত পোৱা মহান ব্যক্তিসকলৰ কোনকেইটা গুণ তোমাৰ ভাল লাগিছে, তাৰে এখন তালিকা প্ৰস্তুত কৰা।
উত্তৰ: (নমুনা উত্তৰ)
* জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা – সৃষ্টিশীলতা, অসমীয়া সংস্কৃতিক নতুন ৰূপ দিয়াৰ চেষ্টা, স্বদেশ প্ৰেম।
* যাদৱ পায়েং – পৰিশ্ৰমী, ধৈৰ্যশীল, পৰিৱেশ প্ৰেম (গছপুলি ৰোৱা)।
* অহল্যাবাই হোলকাৰ – দৃঢ়
মনা, কামত নিয়াৰিপণ, দায়বদ্ধতা, দূৰদৰ্শিতা, প্ৰজাৰ হিতৰ বাবে কাম কৰা।
* পাৰ্বতি প্ৰসাদ বৰুৱা – সাহিত্য আৰু সংগীত সাধনা।
* ৰাণী গাইডিনলিউ – দেশপ্ৰেম, স্বাধীনতা সংগ্ৰামত অংশ লোৱাৰ সাহস।
